Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Det är som så att battriet går ner förhållandevis snabbt nu när min 945 står avställd. Mätte till 0,03A som den "drar".
Vet ej om detta är normalt eller för mycket? Batteriet höll 13V inkopplat i bilen när jag mätte.

Är väldigt dålig på det här med ström, så jag skulle behöva lite hjälp här! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är mycket batterieprat nu vid denna tiden. Alla moderna bilar drar ström. Radio, klocka, larm o.s.v. Ett bra batteri klarar detta i veckor utan problem. Den erfarenhet jag har om detta är att det är otroligt sällan att det är något annat som drar ut batteriet (även om det förekommer) än att det är själva batteriet som börjar bli dåligt. Min dotters första bil (min mors Mitsubishi Lancer -90) hade radion kopplad med batteriström på båda kablarna. Det var inga problem (varken för mor eller min dotter) så länge dottern bodde hemma. När hon flyttade till staden började hon plocka med fronten på radion när hon ställde bilen. Det hade fungerat bra om hon stängt av radion. Nu tog hon med sig fronten och då stod radion på men utan ljud i högtalarna. Körde hon varje dag var det inga problem men stod den en vecka eller så på vintern så startade den inte. Bytte batteri, hjälpte inte. Kollade laddning, helt ok. Bytte batteri igen, hjälpte inte. Vi bytte bil hon och jag, och jag mätte och körde, lät den stå ett par veckor (över jul och nyår) inga problem. Hon skulle åka på semester med kompisar så skulle bilen stå en dryg vecka på Sturups Flygplats. Inga problem. Då kom jag på att hon inte tog ut fronten på radion när hon reste iväg. Efter det kopplade jag radion över tändningen, sedan fungerade bilen.... (S)
Men som svar på din fråga, så vet jag inte. Det varierar ju från bil till bil med vad utrustning den har, men 30mA är vad jag kan förstå inte så mycket det skulle vara anledningen

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
Skaffa en C-tek laddare och koppla in så håller du batteriet i gång hela vintern.
Användarvisningsbild
av White
Tycker det är konstigt, för det är i så fall andra Volvobatteriet i rad som bara "håller" knappt två år!? :???:

Har redan en ganska stor Ctek laddare. :) Vet att man kan ha den inkopplad hela vintern, det är bara jag som är nojig att det ska
hända något galet. :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
White skrev:Har redan en ganska stor Ctek laddare. :) Vet att man kan ha den inkopplad hela vintern, det är bara jag som är nojig att det ska
hända något galet. :P

Nah, det behöver du inte vara. Det är så pass mycket skydd i dom där laddarna att det enda som händer är att den slutar ladda batteriet helt enkelt.

300mA(0.3A) är nog rätt normalt skulle jag tro. Har du stereon ikopplad i bilen? Isf kan du ju koppla ur den, dom brukar dra lite ström även avstängda för att komma ihåg vissa saker, såsom sist spelad låt/position, radiostationer, och andra inställningar. Har du slutsteg i bilen så koppla ur det med, även dom kan tjuvdra lite avstängda.
Användarvisningsbild
av SvenB
Sätt på en timer som slår på och av laddaren.
Användarvisningsbild
av SvenB
Inte alls. Men du var ju "nojig" att laddaren var på hela tiden :)
av NilsO
Min 940 -96 drar också runt 0.02 – 0.03 A (dvs 20–30 mA), och det har också andra 740/940 jag mätt på gjort, så det låter helt normalt. Det är minnen i de olika styrenheterna och kanske radion som förbrukar lite ström. (Värdet pendlar ju lite med klockans rörelser, så är svårt att få ett bra medelvärde med vanlig digital mutlimeter.)

Obs: 0.02 – 0,03 A, inte 0.2 – 0.3 A som någon råkat skriva ovan; drar den så mycket är något definitivt fel :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]