- fre 02 jan 2015, 14:45
Det är mycket batterieprat nu vid denna tiden. Alla moderna bilar drar ström. Radio, klocka, larm o.s.v. Ett bra batteri klarar detta i veckor utan problem. Den erfarenhet jag har om detta är att det är otroligt sällan att det är något annat som drar ut batteriet (även om det förekommer) än att det är själva batteriet som börjar bli dåligt. Min dotters första bil (min mors Mitsubishi Lancer -90) hade radion kopplad med batteriström på båda kablarna. Det var inga problem (varken för mor eller min dotter) så länge dottern bodde hemma. När hon flyttade till staden började hon plocka med fronten på radion när hon ställde bilen. Det hade fungerat bra om hon stängt av radion. Nu tog hon med sig fronten och då stod radion på men utan ljud i högtalarna. Körde hon varje dag var det inga problem men stod den en vecka eller så på vintern så startade den inte. Bytte batteri, hjälpte inte. Kollade laddning, helt ok. Bytte batteri igen, hjälpte inte. Vi bytte bil hon och jag, och jag mätte och körde, lät den stå ett par veckor (över jul och nyår) inga problem. Hon skulle åka på semester med kompisar så skulle bilen stå en dryg vecka på Sturups Flygplats. Inga problem. Då kom jag på att hon inte tog ut fronten på radion när hon reste iväg. Efter det kopplade jag radion över tändningen, sedan fungerade bilen.... (S)
Men som svar på din fråga, så vet jag inte. Det varierar ju från bil till bil med vad utrustning den har, men 30mA är vad jag kan förstå inte så mycket det skulle vara anledningen
Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V