Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av erikrobert
Funderar lite på det där.
Vi bor i lägenhet, kör V70an bara någon gång i veckan.
Jag märker ju att batteriet sjunker vid minus8-9 grader och bilen varit oanvänd i 2-3 dagar.

Med tanke på gaser, skulle jag gissa att det inte är så lämpligt att ladda ett bilbatteri i en lägenhet.

Vad tror ni om den här lösningen ?

Underhållsfritt 20AH motorcykel batteri som kan vara i lägenhenten, och tas ut till bilen för att starta om batteriet dör.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur tänkte du lösa laddningen av batteriet i bilen sedan då. Om batteriet i bilen inte orkar starta bilen utan du måste avvända starthjälp, så bör nog bilbatteriet få lite stödladdning.
erikrobert skrev:Funderar lite på det där.
Vi bor i lägenhet, kör V70an bara någon gång i veckan.
Jag märker ju att batteriet sjunker vid minus8-9 grader och bilen varit oanvänd i 2-3 dagar.
Om batteriet är i bra skick kan ju bilen stå i flera veckor och starta utan problem. Bättre att lägga pengarna på ett nytt batteri om du har startproblem
av maxn51
Jag skulle satsa på ett bra underhållsfritt batteri med minst 120 A och sedan en ny laddare så då kan du ladda inne utan problem! Men du kan oxå ladda ett vanligt batteri om du inte har grymt usel ventilation och om du underhållsladdat bara så blir det i princip inga gaser (minimalt annars med om batteriet är ok)
Mvh
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]