- mån 29 dec 2014, 00:16
#932392
Hur ofta kan man stödladda bilbatteriet? :?:
Har köpt ett nytt 60 Ah till min Ford Focus. Gamla batteriet dog vinterdöden... Gick in i vinterkylan oladdat, klantigt gjort. Kör rätt lite med bilen så jag räknar inte med att generatorn alltid hinner återladda tillräckligt. Hur ofta bör man koppla in laddaren? Åldras batteriet snabbare om man laddar ofta? Eller är det tvärtom nyttigt?
Vilken ampere är lagom? Har ingen "intelligent" laddare utan en gammaldags som skickar 2, 6 eller 12 A med fast spänning 12 V. Har läst någonstans att om man ska "rekonditionera" batteriet alltså avsulfatera så ska man köra med låg ampere under lång tid, stämmer det?
En näraliggande fråga: Batteripolerna hade en del oxid redan när jag köpte det. Laddade det inomhus i värmen innan jag monterade det i bilen. Körde ca 5 h på 6 A, amperemätaren gick från ca 4-5 A i början ner till ca 0,5 A, då avbröt jag och tänkte att nu tar batteriet inte emot mer. Men laddningsindikatorn gick ändå aldrig upp till 100 %. Ska det vara så? Kan jag ha fått ett "gammalt" batteri, eller tar det tid (flera laddningscykler) att komma upp i maxkapacitet? Eller är laddaren för klen?
Till sist, det är ett fönster på batteriets ovansida, grönt fält med ljusgrön prick i mitten. Är den pålitlig som indikator för när man behöver ladda? Har ingen erfarenhet av sådana.
Tusen tack på förhand!
-)
Har köpt ett nytt 60 Ah till min Ford Focus. Gamla batteriet dog vinterdöden... Gick in i vinterkylan oladdat, klantigt gjort. Kör rätt lite med bilen så jag räknar inte med att generatorn alltid hinner återladda tillräckligt. Hur ofta bör man koppla in laddaren? Åldras batteriet snabbare om man laddar ofta? Eller är det tvärtom nyttigt?
Vilken ampere är lagom? Har ingen "intelligent" laddare utan en gammaldags som skickar 2, 6 eller 12 A med fast spänning 12 V. Har läst någonstans att om man ska "rekonditionera" batteriet alltså avsulfatera så ska man köra med låg ampere under lång tid, stämmer det?
En näraliggande fråga: Batteripolerna hade en del oxid redan när jag köpte det. Laddade det inomhus i värmen innan jag monterade det i bilen. Körde ca 5 h på 6 A, amperemätaren gick från ca 4-5 A i början ner till ca 0,5 A, då avbröt jag och tänkte att nu tar batteriet inte emot mer. Men laddningsindikatorn gick ändå aldrig upp till 100 %. Ska det vara så? Kan jag ha fått ett "gammalt" batteri, eller tar det tid (flera laddningscykler) att komma upp i maxkapacitet? Eller är laddaren för klen?
Till sist, det är ett fönster på batteriets ovansida, grönt fält med ljusgrön prick i mitten. Är den pålitlig som indikator för när man behöver ladda? Har ingen erfarenhet av sådana.
Tusen tack på förhand!
