Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#929288
Vart i motorutrymmet kan man placera 3 st slim ballaster till extraljus?

Har ett färdigt kablage för 3 st extraljus.

Har inte lyckades att hitta ngt vettigt ställe. Har plockat ned fronten. Innan för grillen så kan man eventuellt sätta ett stag mellan konsolerna till tutorna och fästa ballasterna. Bara det blir styvt så ballasterna inte rör på sig och kommer åt kylaren.
Några andra stället?

Skall man montera ballasterna i extraljusen (skyddade för väder&vind men bra för tjuven) så verkar inte det färdiga kablaget nå hela vägen. Då lär man bygga om det färdiga kablaget men då uppstår problemet att det blir en "fast" installation. Svårt och omständigt om man skall plocka ned fronten. Om man sätter en koppling/skarv innanför grillen så att det ser ut som en fast installationen men man kan dra ut kabeln och koppla löst.


Hur har ni gjort som har konverterat om extraljus med ballasterna och kablaget?

Tips & råd välkomnas !!
Användarvisningsbild
av ER
#929316
Mellan luftburken och vänster stålkastare fick jag ner 3st 75W ballaster av "tjockismodell". Lampbyte var för mig inga problem då det var xenon i hel+halvljuset på S60:n och förebyggnade byte gjordes när fronten togs bort.
av Sharkbait
#929327
ER skrev:Mellan luftburken och vänster stålkastare fick jag ner 3st 75W ballaster av "tjockismodell". Lampbyte var för mig inga problem då det var xenon i hel+halvljuset på S60:n och förebyggnade byte gjordes när fronten togs bort.
Hade du fäst ballasterna i något eller ligger de lösa?

Problemet som jag upplevde var att kablaget för 3 extraljus + 3 st ballaster/kablage med klumparna och sedan 3 st kablar som skall vidare till extraljusen. Allt detta skall få plats i det lilla utrymmet vid luftburken. Känns som att det blir ett enda stort råttbo med kablar och ballaster.
Användarvisningsbild
av ER
#929534
Sharkbait skrev:
ER skrev:Mellan luftburken och vänster stålkastare fick jag ner 3st 75W ballaster av "tjockismodell". Lampbyte var för mig inga problem då det var xenon i hel+halvljuset på S60:n och förebyggnade byte gjordes när fronten togs bort.
Hade du fäst ballasterna i något eller ligger de lösa?

Problemet som jag upplevde var att kablaget för 3 extraljus + 3 st ballaster/kablage med klumparna och sedan 3 st kablar som skall vidare till extraljusen. Allt detta skall få plats i det lilla utrymmet vid luftburken. Känns som att det blir ett enda stort råttbo med kablar och ballaster.
Nja överskottet av kablarna var ju förvarade med kattstrypor under strålkastaren och lågspänningskablarna grova 6mm2 och kortast möjliga för minimal spänningsförlust och bästa funktion av ballasterna, styrningen från ordinarie kontakt under luftburk.
Reläerna var instoppade mellan luftburk och skärmkant ovan jordplinten och det finns mera utrymme utåt där en bit ner så tre reläer+ kablar var inga problem att peta ner, ballasterna sattes ihop med med kattstrypor i "öronen" så dessa satt ihop som en matta som sen placerades stående i detta utrymme med tre extra kattstrypor som fixerande dessa och lampbyte var inget problem då det var xenon och LED i allt utom blinkers på den bilen fram så lampbyte var historia.
Slimballaster går att tom peta ner under strålkastaren med lite tid och tålamod vilket jag lyckades med på den tiden jag hade NBB originalxenon.
Råttbo var det heller inte pga kabelstrumpor så det gick en grov stam med fin krympslang runt ändorna från batteripolen under huven till reläerna, vidare dolt till ballasterna och sen tre separata dolda till resp. ex-ljus.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]