Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Ibland, för att inte säga ganska ofta, ser man uttryck här på forumet att en bil är undermotoriserad. Vad räknas som det? I mina ungdomsår hade jag en tid en IFA F9. Den hade en effekt på 34 hk, och hade en tjänstevikt på 1000 kg. Men den tog sig fram ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur långt är ett snöre ? Vilken färg ska man ha på bilen? Hur dyr bil kan man köpa?
av Lövet
I mina ögon är en bil undermotoriserad när den pga sin låga effekt drar lika mycket bränsle som en större motor.
Användarvisningsbild
av crumpets
Lövet skrev:I mina ögon är en bil undermotoriserad när den pga sin låga effekt drar lika mycket bränsle som en större motor.
Amen! När man betalar med hästaroch inte för detta köper sig bränsle, då är det en riktigt usel drivlina.
av Lövet
*host" D2 *host*
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Underdimensionerad är när bilen är för tung för vad motorn pallar... Ett exemepl är det hemska 120hk motorn som sitter i vissa S/V70....... Går fortare att cykla än att ha en sån....
Prova att acca med en timmerbil lastad till 60 ton. Då kommer du tycka V70 120 hk accar som en rymdraket i jämförelse. :D

Jämför man min motorcykel med en T6:a så upplever man T6:an ultraslö.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av sthlm
Svag motor kompenserar man med lågt växlad låda.
Mina 50hk i Bubblan räckte fint till normal körning men så maxade den 120km/h 8)
Användarvisningsbild
av SvenB
I mina ögon är en bil undermotoriserad när den inte orkar utföra det som den inköpt för att göra. Självklart kan det vara kul med lite mer effekt ibland, men jag är nöjd med vad min D2:a pallar med. :)
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]