Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Jag har köpt en dylik och har nu för första gången använt den i skarpt läge och har några frågor.
Vad menas med:

Fuel trim bank 1 long term (latest value -0,78%)
Fuel trim bank 1 short term (latest value 4,69%)
O2 sensor 1 Equivalence ratio (alternate) Latest value 0,99

Sedan får jag in värden från "O2 volts bank1 sensor 2" och det borde vara den andra lamdasonden men den första hittar jag inte?
Borde den inte visa värden från båda`?
Felkoden jag får är P0135 på sensor 1.Men om uppvärmningen inte funkar så bör den väl fungera ändå när den blir uppvärmd av avgaserna?
Lossade kontakten på första lamdasonden och fick ingen mer felkod än ovannämnda

Bilen är en Peugeot 207 som fick ombesiktning på hög co 2500 och hög hc.Lamda 0,98
Proppar jag igen utblåset på avgasröret så ändras inte tomgången så det borde finnas en läcka men jag kan inte höra att det pyser någonstans
av andy78
Låter som du läser texten i listan, du kan lägga upp mätare för short fuel trim 1 samt 2 så blir det lättare att se om det pendlar fram och tillbaka.
0 är det ultimata värdet 14,7:1 betrf bränsleblandning sen kan den visa mer eller mindre beroende på om den ökar eller minskar bränslemängden.
Lägg upp long och short fuel trim för bank 2 också.

Viktigt är att komma ihåg att den kommer alltid att visa mer precis när man startar bilen det ska krype ned mot 0 när den är varmkörd så bör båda stft ligga runt 0an att den pendlar +- 3 % är helt normalt beroende på omständigheter.
av andy78
Att sonden inte fungerar som det ska kan du se om du lägger upp en mätare tex en graf den lär skjuta i höjden på tomgång och ligga där när tomgången inte fungerar, och då går den också fett.

Tourqe är otroligt bra i förhållande till vad det kostar.
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]