Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Köpte en Suzuki för en månad sedan. Ända sen dag ett har den varit svårstartad.
När jag provade den så tänkte jag naturligtvis dåligt batteri. Bilen fick jag köpa till ett väldigt bra pris och kunde därför tänka mig att byta tex batteri osv.

Men felet slutar inte där. Det är väldigt svårstartad för det mesta.

[youtube]vrSslvXBkbA[/youtube]

Kan man förvänta sig ett sådant problem på en 2008 som gått 16000 mil?
Jag har naturligtvis provat med ett extra batteri, mätt om det är något spänningsfall mellan startmotor och batteri vid start, dragit extra matarkablar till startmotorn och konditionstestat startmotorn. Ingenting har hjälpt.

Nu ska jag då med konsumentköplagen försöka reklamera detta felet till bilhandlaren.

Utöver startproblemen så drar den kopiösa mängder bensin.

Vad säger ni?
Du har rätt att förvänta dig att en produkt ska kunna användas för sitt tilltänkta syfte. En bil ska kunna startas på ett normalt sätt. Detta borde vara en solklar reklamation.

Men märktes inte detta vid provkörning? Du kan inte reklamera fel som tydligt fanns på bilen vid köpet.
nja. Jag kan reklamera felet om det fanns vid provkörningen men bara om bilförsäljaren inte tagit upp det i varudeklarationen eller avtalat om det i kontraktet. Dvs. Kvittot. Det har vi inte fort och någon deklaration fanns inte. Försäljaren vill inte heller känna sig vid felet. Det åligger försäljaren att bevisa att felet inte fanns vid köpet om jag reklamerar ett halvår efter affären.

Felet fanns ju vid provkörningen men var inte lika tydligt och precis som jag skrev så trodde jag det var ett dåligt batteri eftersom att bilen stått lite över en månad.
Bilen är köpt på bilfirma om det inte framgick.

Jag ska inte gå på med storsläggan än, men jag har känt försäljaren på pulsen och han vill inte känna sig vid felet. Bilen såldes enligt kvittot i befintligt skick utan garanti. Så här säger konsumentköplagen om det:
Vad som kan betraktas som fel på bilen styrs av konsumentköplagen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse.

Vid en bedömning utgår man från vad som avtalats vid köpet. Det är alltså inte fel på bilen i konsumentköplagens mening om köparen kände till bristen vid köpet, till exempel genom att säljaren redovisat den i varudeklarationen.

Lagen innehåller dessutom vissa allmänna bestämmelser om när det kan sägas vara fråga om fel. Läs mer om det här nedanför. Det är köparen som måste bevisa att det över huvud taget finns ett fel på bilen.

Sexmånadersregeln
Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.

Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös, felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet eller om felet är oförenligt med varans eller felets art. Det senare gäller till exempel om det är uppenbart att du inte skulle kunna ha kört iväg med bilen om felet funnits vid leveranstillfället eller där hållbarhetstiden för vissa slitagedelar gått ut.

Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna göra sannolikt att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

Vad är fel?
Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:

Om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.

När bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.

Befintligt skick

Om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, ålder och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.
Särskilt den sista fetmarkerade texten är ju intressant.
Det som jag tog upp vid köpet var: Avgassystem felaktigt svetsat, inga vinterdäck, bulor höger bakdörr och något svajjig tomgång. Den sista raden var det säljaren som sa att han upplevt, men inget jag upplevt.
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
Du har inte möjlighet att läsa ut felkoder på bilen? Att den drar mycket bensin tyder ju på att det är något fel på den. Felet låter lite som när LMM'en är kass och bilen går på sitt nödprogram, men det kan ju vara allt ifrån en vakuumslang som är kass till något betydligt allvarligare.

Hur känns bilen att köra? Trött eller ungefär som förväntat(vet inte om det sitter en motor i dom där, eller om det är 2 hamstrar som springer runt)?
Lucif3r skrev:Du har inte möjlighet att läsa ut felkoder på bilen? Att den drar mycket bensin tyder ju på att det är något fel på den. Felet låter lite som när LMM'en är kass och bilen går på sitt nödprogram, men det kan ju vara allt ifrån en vakuumslang som är kass till något betydligt allvarligare.

Hur känns bilen att köra? Trött eller ungefär som förväntat(vet inte om det sitter en motor i dom där, eller om det är 2 hamstrar som springer runt)?
Felkoder är utlästa vid köpet och då fanns inga. Jag ska ner till kompisens verkstad ikväll och kolla avgasvärden och felkoder en gång till.

Bilen känns ungefär som en sugmotor (jo där är nog en ;) ) i en japanare, inget fartvidunder, men fullt körbar. Ibland lite småryckig.
Känns som firman kommer sätta sig på tvären. Bara faktumet att de nämner "befintligt skick" tyder på att de är fulhandlare som inte respekterar lagstiftningen.

Du vinner detta i ARN men sånt tar tid.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]