Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#922946
Har en s60 som jag pendlar med.

På morgonen kör jag med motorvärmare och kupefläkt i bilen. Funkar ju bra. Men när man kommer ut på natten från jobbet och det ligger is på rutan så finns det inget värre än att sitta i en kall bil och vänta på att imman ska släppa.

Kan man inte köpa en 12-220v omvandlare och använda Kupé fläkten som hjälp? Den ger ju full värme direkt.

Eller orkar inte en sån omvandlare driva fläkten?
#922963
Att använda kupefläkten skulle dra slut på batteriet tämligen omgående. Räkna styvt med att en 900W 230V kupefläkt lär behöva minst 90A 12V till invertern - Från full batteri till helt tomt på ca 40min baserat på ett fräscht 60Ah batteri.
#922973
Det finns en anledning till att det sitter bränsledrivna tillsatsvärmare i de flesta bilar, strömmen/effekten från ett 12v batteri på 60-90Ah är inte på långa när tillräcklig för att värma upp en kupé om det dessutom ska starta bilen sedan.

Fanns någon tråd här om ett extrabatteri/inverter/värmare i baksätet, inte ens om du kör slut på batteriet för att få lite värme hinner du knappt ladda upp det till nästa dag samt att batteriet skulle ta stryk rätt snabbt av denna behandling..

En motorvärmarstolpe på jobbet är inget alternativ? man kan ju bara ha en kupevärmare kopplad om bilen saknar motorvärmare.
Annars är det väl bara att gilla läget, köpa en sprayflaska De-Icer och smeta på immskydd på insidan...
#922982
P210 skrev:Det finns en anledning till att det sitter bränsledrivna tillsatsvärmare i de bilar, strömmen/effekten från ett 12v batteri på 60-90Ah är inte på långa när tillräcklig för att värma upp en kupé om det dessutom ska starta bilen sedan.

Fanns någon tråd här om ett extrabatteri/inverter/värmare i baksätet, inte ens om du kör slut på batteriet för att få lite värme hinner du knappt ladda upp det till nästa dag samt att batteriet skulle ta stryk rätt snabbt av denna behandling..

En motorvärmarstolpe på jobbet är inget alternativ? man kan ju bara ha en kupevärmare kopplad om bilen saknar motorvärmare.
Annars är det väl bara att gilla läget, köpa en sprayflaska De-Icer och smeta på immskydd på insidan...
Vet inte om ni tolkar mig fel. Jag ska inte starta bilen efter. Jag vill bara ha igång fläkten som extra hjälp när bilen är igång.
#922984
Om du dagligen kör extravärme via invertern och kupefläkten skulle du även med bilen igång dra slut på batteriet tämligen fort. Även om du kör 1 timme per gång så förbrukar värmaren mer än generatorn tillför batteriet + alla andra förbrukare.
#923033
Jag går mot strömmen av negativitet för en gångs skull och säger att det bör fungera hyffsat.
Dock tycker jag INTE du ska ha en inverter - dom drar mer än det är värt(och kostar en del om man vill ha någorlunda kvalitee, dom billigare brukar ha skyhög effektförlust). Satsa i så fall på en 12V fläkt, dom kostar ju inte så mycket, kanske något mer än en hyffsad inverter.

Den korta stunden du har tänkt att ha på fläkten bör inte utgöra någon fara för "batteritorks", MEN, det kommer förbruka en hel del. Så se till att din generator är i gott skick, och batteriet likaså.

Jag vet inte hur långt du har till jobbet, eller om du har garage hemma, men jag föreslår att sätta bilen på ladd när du kommer hem 1-2gånger i veckan om du har möjlighet. Dels vet du att batteriet har gott om ström, och dels blir batteriet desto gladare :) Och ett glatt batteri håller längre än ett grinigt :)
#923092
Kupévärmare på 12V är bara skräp. Sätt baksidan av handen mot munnen och andas ut så vet du ungefär hur mycket kräm det kommer ur dem. Ett ciggtändaruttag är väl avsäkrat med typ 20A på 12V och det ger 240W. En kupévärmare med bra drag ligger på 2000W och alla vet vi ju att det tar ett tag även för en sån att avfrosta en frusen bil.

Den enda vettiga lösningen i ditt fall heter bränsledriven värmare. Det är inte motiverat att installera i en äldre bil pga kostnaden, men köp en med denna detalj nästa gång det är aktuellt med bilbyte. Alternativet är att köpa en begagnad och installera själv, det är en stor operation men inte omöjligt.

Alternativet är att installera fjärrstart i bilen och helt enkelt starta motorn en liten stund före det är dags att åka hem. Så gör amerikanerna. :)

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]