Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NayaBeach
Är för tillfället i Mexico och biltokig som man är kollar man ju in bilar här med.
En intressant grej jag noterat här är att bilförsäljare måste redovisa vad det kostar att serva bilen upp till en viss tid/körsträcka. I alla annonser måste det stå. Jag tycker detta är fantastiskt bra.
Tror inte vi har liknande i Sverige?
Servicekostnaderna här blir ju ibland en otrevlig överraskning.

Vad tycker ni? Kanske något att kräva i Sverige?
av Rådlös
Ja, varför inte? Motormännens Riksförbund uppgav kostnaderna när dom testade bilar. Och jag har bestämt för mig att Christer Glenning i Rattmuffen brukade nämna kostnaden.
av *pettson*
NayaBeach skrev:Är för tillfället i Mexico och biltokig som man är kollar man ju in bilar här med.
En intressant grej jag noterat här är att bilförsäljare måste redovisa vad det kostar att serva bilen upp till en viss tid/körsträcka. I alla annonser måste det stå. Jag tycker detta är fantastiskt bra.
Tror inte vi har liknande i Sverige?
Servicekostnaderna här blir ju ibland en otrevlig överraskning.

Vad tycker ni? Kanske något att kräva i Sverige?
Det är något många anger redan idag på många ställen, nåt som dom flesta helt enkelt inte är överens med ändå.
Min bror köpte en ny Renault Megane. Av säljaren fick han veta: Bilen kostar 1 krona milen i service. Han räknade på det och fann att det var ju extremt billigt.
Bilen kördes inte särskilt mycket, serviceintervallen var 3000mil, men man servade efter boken så det blev alltså TID, för några 3000 mil uppnåddes inte så att säga, så första service blev 600kronor för ett oljebyte. Andra service var ett oljebyte om även det 600kronor. Tredje var en kontroll med ett byte av några småsaker för totalt 1800kronor.
Fjärde var således 12000mila servicen. Då bilen gått knappa 4000 mil på mätaren. Den i sin tur gick på .. 9000kr.
Totalt 12000kr på 4000 mil landsväg, eller ja servicemässigt 12000 mil.

Det intressanta är ju om det som deklareras i mexico håller sej till sanningen eller om det är förskönade siffror? Nåt som flesta aldrig tänker på är att hålla reda på service och reparation.
Vid service kan man upptäcka fel som sen ska REPARERAS. Nåt dom flesta tror ingår i en service utan extra kostnad.
av *pettson*
NayaBeach skrev:Reparationer är ju en annan grej och inte vad detta ämne handlar om.
Det förstod jag och det var inte ämnet jag ville diskutera.
Det jag egentligen undrar är: FÖRSTÅR folk skillnaden mellan servicekostnader och reparationskostnader i Mexico?
Här i Sverige är det ganska tamt med det ibland.
Det finns gott om folk som blir upprörda när dom lämnat nåt för service och inte fått allt som det anmärkts om i protokollet bytt på samma gång och samma kostnad.
Dom kan inte i sitt sinne se att det är två olika saker.. service eller reparation.
Man kan ju alltid maila/ringa sin volvoverkstad men det vore klart smidigare om det fanns förtryckt. Dock tror jag att de skulle slopa vissa "måsten" och automatiskt göra de frivilliga för att få ner prisbilden. Kanske även senarelägga vissa punkter med.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]