Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Har en hjulmutter som blivit runddragen så att jag inte kan lossa den tänkte att jag skulle försöka svetsa fast en mutter utanpå den gamla då är frågan: Måste antagligen ta loss jordkabeln från batteriet men räcker det eller finns det risk för att det kan bli skador på bilens övriga eldelar som styrboxar odyl ? Ska jag kanske ta bort både plus och minus? Det går inte att komma åt muttern med mindre än att få på en mutter utanpå då den sitter trångt till.
av llesrof
Varför ens chansa när det är så enkelt att bara lossa batteripolerna? Då behöver du ju inte riskera något.
Användarvisningsbild
av vetten
llesrof skrev:Varför ens chansa när det är så enkelt att bara lossa batteripolerna? Då behöver du ju inte riskera något.
Ok så det är riskfritt då, blev lite osäker att svetsa på moderna bilar ??:-/
av Clonetom
Sätt jordklämman i muttern du ska svetsa fast och tryck den emot hjulbulten om du kan.
Annars så nära svetsstället som möjligt typ i en annan hjulbult så minskar risken ytterligare
Användarvisningsbild
av lennarte
Som sagts ovan, minuskabeln till svetsen så nära som möjligt och i navet. Sätter du den i karossen eller på hjulupphängningen kan du svetsa fast kulorna i hjullagret.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av vetten
Ok man Tackar för tipsen tror jag känner mej lite säkrare nu, ska göra ett försök i helgen få se om mutterfaen lossnar. Värmen som blir när jag svetsar fast muttern borde väl hjälpa till lite också.
av svedan
Räcker att fästa jordklämman i fälgen. Då går inte strömmen genom hjullagerna som med sin lilla kontaktyta kan bränna kulorna (som skrevs). Enklare kan vara att svetsa på ett litet plattjärn. Enklare svets och dra upp med rörtång e.dyl.
Svetsen ger alltid en högfrekvent strömstörning. Så korrekt att koppla bort minuspol som kan ge störning genom batteriet. Dock är batteriet en utmärkt dämpare för störningar/peakar, typ en stor kondensator!
av Clonetom
svedan skrev:Räcker att fästa jordklämman i fälgen. Då går inte strömmen genom hjullagerna som med sin lilla kontaktyta kan bränna kulorna (som skrevs). Enklare kan vara att svetsa på ett litet plattjärn. Enklare svets och dra upp med rörtång e.dyl.
Svetsen ger alltid en högfrekvent strömstörning. Så korrekt att koppla bort minuspol som kan ge störning genom batteriet. Dock är batteriet en utmärkt dämpare för störningar/peakar, typ en stor kondensator!
Kräver iofs att det är en stålfälg om jorden ska fästas där. :wink:
Användarvisningsbild
av milktrucker
mig/mag känns väl ondöigt.....
gassvets är ett riskfritt alternativ

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]