Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Vento
Hej
har tankar på att införskaffa en liten bil som tjejen kan ha att åka med till jobbet.
Har ni några bra tips på en liten bil som är driftsäker?
budgeten ligger runt 20 000kr.
hade pengar funnits hade en Volvo vart självfallet! ;)
av HVTH
Vento skrev:Hej
har tankar på att införskaffa en liten bil som tjejen kan ha att åka med till jobbet.
Har ni några bra tips på en liten bil som är driftsäker?
budgeten ligger runt 20 000kr.
hade pengar funnits hade en Volvo vart självfallet! ;)
En liten Golf IV? De är väl hyfsat pålitliga, om inte så är de enkla/billiga att skruva med. Kostar runt 20 000, har man tur så hittar får man en lågmilad med få ägare.. Se upp för skruvade mätare och import bara, kan vara värt att investera i carfax.

Annars hade jag kört på en fin 850 alla dagar i veckan.. Lite högre soppakostnad men härlig komfort och lite körglädje! Går att få riktigt fina för 20 000 skulle jag kunna tänka mig!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om vi nu ignorerar "liten bil", och går vidare på 850... För 20papp får du lätt en S70(eller V70, men det är ju verkligen inte liten bil :P), och mellan 850 och S70 är S70 helt klart det bättre köpet, mer ljudisolerade, ser bättre ut, trevligare inredning osv.
Motorerna är likadana, förutom T5an som har större turbo och lite sånt.
av HVTH
Lucif3r skrev:Om vi nu ignorerar "liten bil", och går vidare på 850... För 20papp får du lätt en S70(eller V70, men det är ju verkligen inte liten bil :P), och mellan 850 och S70 är S70 helt klart det bättre köpet, mer ljudisolerade, ser bättre ut, trevligare inredning osv.
Motorerna är likadana, förutom T5an som har större turbo och lite sånt.
Fortsätter lite offtopic bara för att säga att du har helt rätt, S70 är ju rent objektivt det bättre valet om man får en fin för 20k. Jag har bara lite förkärlek till 850 och tycker faktiskt den är snyggast av de två.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nissan Micra?

Annars så tycker jag som sagt som några här va inne på,en välskött 850/S70 verkar som ett bra val, mer bil för pengarna men driftskostnaden lär nog bli lite högre oxå.
av llesrof
Fantastiskt. Killen vill ha tips på en liten bil och folk börjar tipsa om Volvo 850 och S70 :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:Fantastiskt. Killen vill ha tips på en liten bil och folk börjar tipsa om Volvo 850 och S70 :lol:

... Han skrev även "hade pengar funnits hade en Volvo vart självfallet!", och med 20k i budget får man en fin volvo om man vill det, främst 85x70 då.
Volvo har ju ingen direkt liten bil som är värd att kallas volvo... 300-serien är ju inte mycket att hurra för, och inte 400-serien heller.
av rid54
Rent pålitlighetsmässigt kan nog en Toyota av nåt slag i det prisintervallet vara ett alternativ, en Corolla exempelvis. Inte en småbil, men inte dyra att köra normalt sett.
av Lövet
S40/V40 om du hittar nån som inte är rostig är komfortabla och säkra bilar i prisklassen.
av Vento
hon vill ha en lite bil för hon tycker V70 är för stor. har en v70 98 och går i tankarna att byta men hon vill inte ha den!

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]