Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#912026
Ja, det där är en fråga som jag har funderat en del på på sistone. Ungefär var tredje fråga på forum som dessa innehåller meningen "kan jag byta själv eller måste jag lämna in bilen?"

Det är ju högst individuellt, menar jag. Vissa tycker inte det är nåt konstigt att bygga fyrhjulsdrift i en Saab 99, medan andra tycker det är krångligt att byta torkarblad. Så hur skulle vi veta om du klarar av att byta bakstötdämpare, kupéfläkt, strålkastarinsats etc? Det vet du bara själv.
av Rådlös
#912041
Kloka ord, Perc!
Jag har också reagerat liknande när jag läser om "unga, världsvana, självsäkra, erfarna, nyblivna körkortsägare" som står där med sin första bil. Då får dom en vision om att byta motorer i gamla slutkörda Volvo 740 som dom brukar ha köpt av en kompis. Och det skall ju minst vara en turbo när man byter. Helst skall man även byta till något mytomsusat Megasquirt eller motsvarande. Det duger inte med en någorlunda frisk motor av samma typ som satt i från början. Sedan blir det följetänger på detta och andra forum när det inte fungerar. Det var inte lika lätt som att byta skor.
Användarvisningsbild
av Perc
#912043
Att meka sönder sin första bil hör ju till, inte för alla kanske men för vissa. Inget fel på det, det är ju så man lär sig. Men jag ifrågasätter också det smarta i att köpa en 140hk V70 -97 och sedan skapa en tråd om hur man får mer fart i den. Enklaste och billigaste receptet är givetvis att köpa en turbo direkt. Men då går man ju miste om det roliga. :)
Användarvisningsbild
av taxi
#912046
Det är nog mer än individuellt, beror (i mitt fall) på dagsform också. Jag kan fastna i ett glödlampsbyte eller torkarbladsbyte i timmar, och nästa dag plocka av turbo och grenrör på kortare tid :D
Men i vilket fall så kan ju inte någon man aldrig träffat säga vad man klarar!
Användarvisningsbild
av StringerBell
#912048
Det mest avancerade jag gör på min bil är att skifta sommar/vinterhjul och demontera/montera dragkroken. :)
av *pettson*
#912148
Edit.. såg att jag låter förbannat elak i mitt förra inlägg. Suddar det och filar på ett nytt, så det kommer ut i text som jag menar det..
av Storfot
#912171
Så konstig fråga tycker jag inte att det är. Oftast så skriver ju även frågeställaren ungefär vilken nivå man är på, "jag har inte mekat med bilar mer än att jag bytt olja, men jag har inte tummen mitt i handen" o.s.v.

Det går ju att ge en viss ledning utan att veta nivån på frågeställaren också. "Om du är normalhändig så klarar du att byta A, tänk på att du behöver en momentnyckel till xx" eller "För att byta B så behöver du tillgång till billyft, sjuttielva specialverktyg och AC:n måste demonteras".
av rid54
#912189
Min högst personliga upplevelse är ju att det mesta går ju att fixa själv, men om man har bilen på parkeringen och ska använda den om tre timmar så är det vissa saker man bör lämna därhän... Beror ju också på vilka verktyg och annat man har tillgång till, vissa projekt gör ju bruk av varenda verktyg i alla lådorna + några specialtillverkade och sånt man får springa o köpa, medan andra går ju att fixa med en fickkniv. Sedan är det ju detta med noggrannhet och förståelse... "Det är klart du fixar att renovera huvudbromscylindern själv!" Jag vet inte om det är rätt uppmaning till någon man inte vet alls vad de förstår om systemet. För att inte tala om elgrejer...
av :stefan:
#912210
Allt handlar ju om vilken nivå man är på och vad man är villig att ge sig på - men att man inte vet vad som väntar.

Jag ger mig gärna på saker jag inte gjort förut (inom vissa gränser givetvis), men jag brukar också fråga på forum innan jag sätter igång - just för att fiska efter tips och tricks för att underlätta arbetet och/eller få reda på att det är åt helvete för omständigt att göra i OKQ8s GDS-hall...

När jag började köra bil regelbundet tyckte jag det var avancerat att byta däck, men numera kör jag det mesta av normalservice själv.

Sen är man ju oftast optimistisk i överkant. Mitt hjullagerbyte tog närapå sex timmar inklusive matpaus och sparka-på-döda-ting-avbrott. Men skulle jag göra det igen skulle jag kapa timmar på att nu vet jag hur man gör, vilka trick som fungerar och vilka som faan inte fungerar... ;)

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]