Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av flufffy
Tjenare alla på jagrullar!
Detta är första gången jag är inne på detta forum och hoppas jag blir kvar här ett tag!
Jag har precis fyllt 19år och känner att det är dags att köpa en egen bil istället för att låna mor och fars bilar hela tiden.

Och jag har tittat på väldigt många olika, men jag fastade för Volvo såklart. Men problemet är att min far inte är så kunnig på "nya" bilar och jag behöver er hjälp!

Jag har funderat på att köpa en S60 från 01-05, men jag vet inte vad exakt jag vill ha, jag har en budget runt +/- 30000:- och som dom flesta ungdomar vill jag ha en med bra tryck i, men som jag skrev innan så vet jag inte vad som är bra/dåligt med just S60 om jag ska ha R 2,4/2,5/D5 mm.
Jag kollar just nu på en 02a R med 200hkr som har 32000 mil på ryggen.
Men jag vill typ veta vad som är vanliga problem, vilka för och nackdelar det finns, gärna skatt priser om någon har koll på sånt. Eller om ni tycker jag ska titta på någon modell, isåfall vilken?

Ber om ursäkt om jag lagt detta i fel ämne som jag skrev tidigare första gången jag är inne här, och ja jag har kollat runt bland dom andra "forumen" men jag hittar inte det jag söker!
Väldigt tacksam för svar. Ha det så bra! MVH Pontus
Användarvisningsbild
av svergie2
flufffy skrev:Tjenare alla på jagrullar!
Detta är första gången jag är inne på detta forum och hoppas jag blir kvar här ett tag!
Jag har precis fyllt 19år och känner att det är dags att köpa en egen bil istället för att låna mor och fars bilar hela tiden.

Och jag har tittat på väldigt många olika, men jag fastade för Volvo såklart. Men problemet är att min far inte är så kunnig på "nya" bilar och jag behöver er hjälp!

Jag har funderat på att köpa en S60 från 01-05, men jag vet inte vad exakt jag vill ha, jag har en budget runt +/- 30000:- och som dom flesta ungdomar vill jag ha en med bra tryck i, men som jag skrev innan så vet jag inte vad som är bra/dåligt med just S60 om jag ska ha R 2,4/2,5/D5 mm.
Men jag vill typ veta vad som är vanliga problem, vilka för och nackdelar det finns, gärna skatt priser om någon har koll på sånt. Eller om ni tycker jag ska titta på någon modell, isåfall vilken?

Ber om ursäkt om jag lagt detta i fel ämne som jag skrev tidigare första gången jag är inne här, och ja jag har kollat runt bland dom andra "forumen" men jag hittar inte det jag söker!
Väldigt tacksam för svar. Ha det så bra! MVH Pontus
En turbo kanske hade passat? (T modellerna ex. 2,5T)

//Pontus
av flufffy
yes jag har kollat på dom med, men jag har inte förstått skillnaderna på R/2,5 ovs om någon skulle kunna berätta vad dom större skillnaderna är samnt hur mycket dom drar på ett ungefär! tack!
av flufffy
men om vi ser ur ett "roligt" perspektiv vilken bli är roligast att köra S60 eller S80 som jag förstod så känns S40 plastigt? så jag har uteslutit den för tillfället!
av llesrof
Alltså en 2,4T.
...men jag har inte förstått skillnaderna på R/2,5 ovs om någon skulle kunna berätta vad dom större skillnaderna är...
Ja, det är många som inte förstått den skillnaden men många vet att bokstaven R i volvosammanhang är lite magisk. Vissa inbillar sig då att just deras bil är en S60R. Fast de vet inte varför. Varenda sketen S60 heter R-någonting, allt från snikutrustade 2,4:or till 300-hästars riktiga R. Det är någon form av officiell beteckning från Volvo. Detta är inte på något vis samma sak som en Volvo "S60R" som var toppmodellen med AWD och 300 hästrafter och allt i utrustningsväg. Dessa känner man igen på sin speciella front, speciella klädsel och att de är maxutrustade. Ser du en S60 "R" på Blocket och den har tygklädsel eller halvskinn, saknar AWD och egentligen mest ser ut som en vanlig trött S60 så är den bara en S60R i säljarens fantasi.
av flufffy
llesrof skrev:
Alltså en 2,4T.
...men jag har inte förstått skillnaderna på R/2,5 ovs om någon skulle kunna berätta vad dom större skillnaderna är...
Ja, det är många som inte förstått den skillnaden men många vet att bokstaven R i volvosammanhang är lite magisk. Vissa inbillar sig då att just deras bil är en S60R. Fast de vet inte varför. Varenda sketen S60 heter R-någonting, allt från snikutrustade 2,4:or till 300-hästars riktiga R. Det är någon form av officiell beteckning från Volvo. Detta är inte på något vis samma sak som en Volvo "S60R" som var toppmodellen med AWD och 300 hästrafter och allt i utrustningsväg. Dessa känner man igen på sin speciella front, speciella klädsel och att de är maxutrustade. Ser du en S60 "R" på Blocket och den har tygklädsel eller halvskinn, saknar AWD och egentligen mest ser ut som en vanlig trött S60 så är den bara en S60R i säljarens fantasi.
Okey tusen tack! förstår mycket mer nu!! :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
S80 är en större variant som är tänkt till äldre människor och människor som vill åka finare, den är tänkt att ta upp konkurrensen med tyskarnas stora fina bilar och den byggs också om till både limo och ambulans. Ska locka mercedesfolket, typ. Det är därför den har stor motor och gott om utrymme.

S60 är mer ungdomlig och sportig. Smidig bil som också har mindre fel på bilbesiktningen.

Satsa på 03 och framåt, gärna 2004 o uppåt. S60 är ingen hit i baksätet, men garanterat en ungdomsbil.
S80 har mycket bättre komfort, men har lite gubbe-karaktär.

som ungdom bör du jämföra försäkringskostnaden för både S60 och S80 med varierande motoralternativ. Allt som har turbo eller över 150 hk brukar kosta mer i försäkring.

tag reda på dina behov, ska du köra kompisar?
mycket packning?
behov av komfort för långfärder?

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]