Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rn72
Tips på så luktfri spolarvätska som möjligt?
Iof gäller hur pass koncentrerad produkten är, men vissa vätskor stinker spritprodukt.

Tips?
Användarvisningsbild
av P210
"Sommarspolarvätska" finns ju i tablettform som inte luktar speciellt mycket, men ska du ha för vinterbruk krävs det väl en spritbaserad, etanol och isopropanol är ju vanligast, enbart för att spolvätskan inte ska frysa. För att bli av med trafikfilm och smutsen behövs ju bara en så kallad detergent, ett rengöringsmedel helt enkelt som finns i sommartabletterna.

Så testa att blanda en egen för att se vad som stinker minst, etanol eller isopropanol, T-sprit etc.
För att få rätt proportioner blanda till den koncentrad, (tex T-röd) och vatten och några droppar handdiskmedel i en separat dunk. För att vara flytande vid cirka minus 17 grader ska en del koncentrat som regel blandas med två delar vatten.
En liter koncentrat ger alltså tre liter spolarvätska.

Om du använder diskmedel -var sparsam! Dels löddrar det onödigt mycket, dels finns det en liten risk att diskmedlet under extrema omständigheter kan missfärga karossen (främst olackade plastdetaljer). I stället för handdiskmedel kan du använda ett vanligt löddrande bilschampo.

Då spolarvätska har en lätt uttorkande och avfettande effekt kan den påverka bilens vaxskydd, men effekten är synnerligen marginell. Sommartid är det därför klokt att byta till spolarvätska som inte innehåller alkohol.
Användarvisningsbild
av milktrucker
finns en spolarvätska som luktar ruttna äpplen :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
Spolarvätska verkar vara svårare att tillverka än man nånsin kunde tro. Till att börja med så ska den ju inte frysa, det brukar de flesta klara av. Sen ska den ha en viss rengörande effekt också. Och så ska den inte skumma så det inte ser ut som om bilen har rabies när strålkastarspolarna jobbat en gång. Det här är en grej som jag råkade ut för med Lidls spolarvätska en gång, det fick skölja systemet med stora mängder vatten innan det slutade skumma.

Men sen fattar jag inte varför man tillverkar vätska som luktar syntetcitron eller äpple eller nåt annat hemskt. Det kan ju inte vara så att kunderna vill ha detta.
av Lövet
Den värsta spolarvätska jag testat kom från Jula tror jag. Den luktade så mycket fyllefest att man nästan var tvungen att gå ur bilen.

Kemetyl T-blå är nog min favorit.
Användarvisningsbild
av milktrucker
bosse bildoktorn har ju sitt egna recept, vatten, t-röd och lite diskmedel.
fönstrena blir säkert rena, men diskmedel känns inte helt optimalt med tanke på den fettlösande egenskapen.
av llesrof
milktrucker skrev:bosse bildoktorn har ju sitt egna recept, vatten, t-röd och lite diskmedel.
fönstrena blir säkert rena, men diskmedel känns inte helt optimalt med tanke på den fettlösande egenskapen.
Alkohol löser också fett, och det är ju utmärkt om man vill ha bort fet trafikfilm från vindrutan.

Jag önskar att det fanns spolarvätska med lite härliga dofter, till exempel en fin cognac.
av *pettson*
Det märks i alla fall när det är *rea* på stordunk koncentrat för firmor, vart den *billiga* alkoholen kommer ifrån. Alla som har städat efter en fest och hällt slattarna i vasken vet vilken otrevlig doft det blir när alkohol blandat med jästdoft osv.. slår upp. PRECIS så stinker många många extraerbjudanden. Man har kört det igenom destillationsapparaten (vin och färgad sprit, öl) och låtit resten bara hällas av i fat som det är. Är det 500 liter klarsprit med mäskrester i så silar man det och så blir det spolarvätska. Helt sinnessjukt.
Fanns många trevliga dofter förut men någon ansåg att dofterna kan få missbrukare att vilja dricka spolarvätskan så det var på vippen att förbjudas. Nu är dofthalterna lägre, betydligt lägre och många har inga syntetdofter alls.

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]