Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Min bil är från början utrustad men någon slags lagningssats med pump för att användas vid punktering. Jag funderar på att skaffa ett nödhjul istället. Visserligen förlorar jag en del utrymme under luckan i bagaget men det kan jag leva med mot bekvämligheten (jag ser det så) i det fall man råkar ut för punktering nu när Volvo assistans snart försvinner på min bil. Jag noterar via bildelsdatabaserna att funnits V50/D5:or med nödhjul.

Frågan är om det funnits någon tanke med att jag inte fått nödhjul, t.ex. att det inte är lämplig på automat eller något annat. Något annat som hindrar eftersom lagningssatsen hör till originalbestyckningen?
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fått ett antal punkteringar på motorväg, när man väl fått stopp på bilen från den farten så har däcket varit slamsor som knappt hänger kvar på fälgen. Vad har man för nytta av lagningsvätska då??? Eller hur kul är det att vänta flera timmar på Assistance för man inte har fått punkteringen på Östermalm utan långt ut i Kronoberg.

Kommer också att uppgradera till nödreservhjul, det har tagit mig hem i 18 mil och 80 km/h utan minsta problem
Användarvisningsbild
av Perc
Tror det var 855:an jag hade ett nödhjul i. Där fick man plats med allsköns skrot ovanpå hjulet under lastgolvet... typ startkablar och fälgkors och sånt. I V70in (samma kaross) var det fullt pga ett fullstort reservhjul. Jag har nog också hellre ett nödhjul. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Får ni inte plats med ett riktigt reservhjul i era småbilar? :P
Det finns plats för fullstort reservhjul om man vill. Det är volvo som har generations anpassat alla nya bilar och läger i lite lagningsspray istället för man har väl fattat att den nya generationens bilförare varken har kompetensen att byta ett däck eller skulle kunna tänka sig smutsa ned sina fingrar med något sådant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Det handlar inte om att folk är rädda för smuts, utan viktbesparing...

/Thomas
Tempaspare-cyckel-däcket vägde inte mycket när jag monterade det. Lagningvätska o kompressor kan inte vara revgolutionerande mycket lättare.
Användarvisningsbild
av P210
Är det en 08 du har?
Har också en MY 08 D5 men med ett reservhjul/nödhjul.
Undrar varför det skiljer.
Min V50 D5 MY10 har nödhjul, men det står på "min volvosida" listat som extrautrustning; Reservhjul 125/85x16

Och jag har heller aldrig fått nytta av lagningssatsen, däremot nödhjulet, hittade en fil något tappat...
Bild
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]