Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Såg denna bilden på facebook och tänkte delge den med er också.
Hur var det på omläggningsdagen egentrligen?
Denna herre har tagit det säkra före det osäkra
Bilagor
1925224_782291801829363_5105129980137153553_n.jpg
1925224_782291801829363_5105129980137153553_n.jpg (189.67 KiB) Visad 649 gånger
Användarvisningsbild
av P210
Om han tänkte vara med i händelsernas centrum på Kungsgatan i Stockholm den aktuella minuten klockan 05.00 söndagen den 3 september 1967 kanske det inte var obefogat...
Bild
....fler människor än bilar på gatan, ska de också byta trottoar!?

Och som vanligt fanns det ett annat läger...
Bild
av Rådlös
Det där var nog en arrangerad skämtbild med gamla däck som fendrar?
Det hela var planerat och upplagt långt i förväg. Mer än ett år. Man fick på sina ställen bygga om lite rondeller och andra trafikplatser. Det fick därefter fungera "till nöds" under vänstertrafikens sista tid.
Bussar och spårvagnar samt annan berörd kollektivtrafik fick ju byggas om. I många fall fanns det färdiga ombyggnadssatser. Man bytte hela framändan i bussar och flyttade dörrar och stolar. Det här pågick i rätt hektiska dygn runt 3 september 1967. Allt gick väl inte på ett dygn, men tämligen effektivt och snabbt. Jag vet dock, två bussar som inte blev ombyggda. Jag jobbade i ett kommunalt bussgarage i början på 70-talet. Dessa två bussar trafikerade en ö i Göteborgs skärgård. Det fanns ingen direktförbindelse dit. Det var färjan som gällde i sådana fall. Och eftersom trafiken på den aktuella ön inte var så omfattande, så hade man inte bråttom att bygga om dessa bussar. Dom levde kvar i vänstertrafikutförande till 1972 - 73.
Vad det gällde oss människor, Svenskar och övriga, så var det en massiv propagandaapparat för att plugga in högertrafiken i medvetandet. Man kan läsa lite här: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ger ... A4ggningen
Massmedia var alltså en viktig kugge i maskineriet. Olika bil- och trafikkunniga personer fick uttala sig dagligen och ge råd om det ena eller andra. Det hölls t.o.m tevesändningar dygnet runt på omläggningsnatten. Massvis med människor var engagerade i detta. Det fanns t.o.m en generaldirektör för högertrafikomläggningen.
En detalj som jag minns. Dom flesta bilar hade ju assymetriskt halvljus. Alltså en förlängd ljuskägla utmed vänsterkanten. Det skulle ju inte vara så lyckat i högertrafik. Därför såldes det miljontals med högerassymetriska strålkastarinsatser. Dom flesta bilarna hade runda insatser på den här tiden. Många hade t.o.m lika dana, så det var långt ifrån märkesbundet eller årsmodellstyrt. Dom flesta hade samma. Man kunde byta dom på bilarna innan omläggningsdatum, men man fick tejpa över en liten bit på strålkastarglaset med svart tejp för att inte blända mötande trafik och riva bort tejpen efter omläggningen.
Jag gick och "förträngde" det där bytet i någon sorts mini högertrafikångest. Några dagar före omläggningen tittade jag på min bil, en Chrysler Valiant -63. Där upptäckte jag att det var bara att lossa lite på insatsen och vrida den motsols till ett färdigt läge och det var helt plötsligt en högertrafikstrålkastare. Fästena var färdiga och förberedda så det passade precis. Någon hade alltså tänkt till när dom konstruerade bilen.
Vad jag kommer ihåg nu gick det hela smidigt utan större missöden. Jag försöker jämföra med andra omställningar eller händelser, men kan inte få till något liknande som vi medborgare skulle delta i. Detta engagerade ju samtliga människor och en hel bilpark samt även infrastrukturen.
Det närmaste man kan komma, som jag ser det i form av propaganda, förberedelser, information etc. etc. etc. torde väl vara kärnkraftomröstningen 1980. Det var mycket prat och debatter innan det kom till skott. Sedan kom själva organiserandet av röstning m.m. Och valdagen där alla skulle ge sitt val.
Efter omröstningen var allt som vanligt igen. Jag tror inte det har ändrats än i dag.
Hursomhelst, det var ett stort pådrag, men jag tror att högertrafikomläggningen var störst.
Användarvisningsbild
av Vojje
vänstertrafik vann för övrigt, men vad hjälpte det.
Politiker gör som de vill, i alla tider.
av NilsO
Visst var det så att de flesta personbilar i Sverige var vänsterstyrda även före omläggningen? Så att man alltså före omläggningen satt på "fel" sida? (Till skillnad mot hur det fortfarande är t ex i Storbritannien.)
av Rådlös
Ja, så var det. Dom allra flesta var vänsterstyrda. Det var lika ovanligt då med högerstyrda som det är i dag.

Ett tillägg som också "ploppar upp" för mig nu: Jag skrev tidigare om goda råd som gavs dagligen i massmedia inför omläggningen. Det sades att om man blir osäker, "skall man köra där eller där", vid någon refug eller liknande, "Följ yrkestrafikanterna. Dom vet ofta hur man skall köra", sas det.
Detta förutsattes att man skulle åt samma håll, men det var en annan historia. :shock:
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev: Visst var det så att de flesta personbilar i Sverige var vänsterstyrda även före omläggningen? Så att man alltså före omläggningen satt på "fel" sida
Jovisst var det så. Procentuellt finns det säkert fler högerstyrda bilar idag än vad det fanns då. Jag kommer inte ihåg att det fanns så många då. Men jag kommer ihåg lördagskvällen och Hylands hörna på TV-apparatens enda kanal. hela kvällen ägnades åt omläggningen. Det var till och med reportage från olika ställen där man redan förberett sig bl.a sista spårvagnen på en linje fick ställa sig på andra sidan för att vara förberedd för "dagen efter". Prins Bertil var gäst hos Hyland hela kvällen och berättade om att vi kulle inte vara rädda för att ge oss ut i trafiken. Och det tog Svenska folket åt sig, det hade nog aldrig före och det tog lång tid efter varit så mycket bilar och trafik ute på gator, vägar och trottoarer som denna söndag den 3-dje september 1967. 47 år sedan, attans vad tiden går......

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad var egentligen anledningen till att byta från vänster till högertrafik? Känns ju rätt onödigt egentligen, australien och england har ju överlevt med vänstertrafik i dagens samhälle så...
Användarvisningsbild
av Vojje
ökad trafiksäkerhet för turister... :roll:
eller iaf "internationella transporter"
en anpassning helt enkelt till EU :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Vad var egentligen anledningen till att byta från vänster till högertrafik?
Trafiksäkerheten, som "Vojje" skrev EU anpassning? Nja EU är en senare uppfinning. Omkörningar på tiden före var definitivt "en lek med döden", du var ju tvungen att "gå ut" med hela bilen för att kunna se om det kom något möte. I alla fall om man skulle om en lastbil, buss eller liknande. Omröstningen var redan 1955. En artikel om detta från "nätet"
Högertrafikomröstningen

Bakgrunden till den andra folkomröstningen var att alltfler länder gick över till högertrafik Och krav på att även Sverige skulle införa högertrafik blev allt vanligare. Redan 1945 hade idén om att folkomrösta i den här frågan dykt upp i ett betänkande från lagutskottet, och den återkom i början av 50-talet. Det fanns flera skäl till att hålla en folkomröstning i denna fråga. Intresset för folkomröstningar hade aldrig varit större just då, och det fanns en inställning att man skulle hålla en folkomröstning för folkomröstningens skull. De samhällsekonomiska kostnaderna vid en trafikomläggning bedömdes vara så stora att det kunde vara lämpligt att rådfråga folket. Det fanns också olika synsätt inom koalitionsregeringen på hur man skulle lösa trafikfrågan. Oenigheten fanns inom partierna och inte mellan dem. Men det var inte någon central fråga och den kunde utan problem ha lösts av riksdagen.

Nyfikenheten på folkomröstningar var dock så stor att högertrafikomröstningen blev av 1955. Och precis som i förbudsomröstningen lade sig partierna inte i valkampanjen, den sköttes av två kommittéer som fick bidrag från staten. Att kommittéerna fick stöd från staten var kontroversiellt och man oroade sig över att detta kunde bli prejudicerande.

De som ville behålla vänstertrafik vann överlägset med 82,9% mot 15,5%. Valdeltagandet var dock bara 53,2%, att jämföra med 79,8% i riksdagsvalet 1956. Att valdeltagandet var så lågt var en stor besvikelse. Resultatet bekräftade också teorin om att folkomröstningar tenderar att gynna status quo. Men det var inget tvekan om vad folket tyckte och planerna på att införa högertrafik skrinlades.

Åtta år senare beslutade riksdagen i alla fall att införa högertrafik. Beslutet motiverades med att antalet bilar hade ökat dramatiskt. Kritikerna hävdade att endast en folkomröstning kan upphäva en folkomröstning. Något stöd i grundlagen fanns dock inte för den uppfattningen, men den har återkommit i kärnkraftsdebatten.

Så länge riksdagen när som helst kan ändra beslut som "delegerats" till folkomröstningar har man inte brutit mot principen om representativ demokrati. Därför är frågan folkomröstningarnas giltighetstid central.
TACITUS.NU

Det står den andra folkomröstningen, vilket skulle betyda att det redan varit en. Den vet jag inget om, men Karl XII (tror jag det var)bestämde att "hästvagnar och kärror ska framföras på vägens högra sida", men efter skotten i Fredrikstens Fästning återgick allt till det "normala". Om det var någon som brytt sig innan.

Mvh
Lennart

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]