Det där var nog en arrangerad skämtbild med gamla däck som fendrar?
Det hela var planerat och upplagt långt i förväg. Mer än ett år. Man fick på sina ställen bygga om lite rondeller och andra trafikplatser. Det fick därefter fungera "till nöds" under vänstertrafikens sista tid.
Bussar och spårvagnar samt annan berörd kollektivtrafik fick ju byggas om. I många fall fanns det färdiga ombyggnadssatser. Man bytte hela framändan i bussar och flyttade dörrar och stolar. Det här pågick i rätt hektiska dygn runt 3 september 1967. Allt gick väl inte på ett dygn, men tämligen effektivt och snabbt. Jag vet dock, två bussar som inte blev ombyggda. Jag jobbade i ett kommunalt bussgarage i början på 70-talet. Dessa två bussar trafikerade en ö i Göteborgs skärgård. Det fanns ingen direktförbindelse dit. Det var färjan som gällde i sådana fall. Och eftersom trafiken på den aktuella ön inte var så omfattande, så hade man inte bråttom att bygga om dessa bussar. Dom levde kvar i vänstertrafikutförande till 1972 - 73.
Vad det gällde oss människor, Svenskar och övriga, så var det en massiv propagandaapparat för att plugga in högertrafiken i medvetandet. Man kan läsa lite här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ger ... A4ggningen
Massmedia var alltså en viktig kugge i maskineriet. Olika bil- och trafikkunniga personer fick uttala sig dagligen och ge råd om det ena eller andra. Det hölls t.o.m tevesändningar dygnet runt på omläggningsnatten. Massvis med människor var engagerade i detta. Det fanns t.o.m en generaldirektör för högertrafikomläggningen.
En detalj som jag minns. Dom flesta bilar hade ju assymetriskt halvljus. Alltså en förlängd ljuskägla utmed vänsterkanten. Det skulle ju inte vara så lyckat i högertrafik. Därför såldes det miljontals med högerassymetriska strålkastarinsatser. Dom flesta bilarna hade runda insatser på den här tiden. Många hade t.o.m lika dana, så det var långt ifrån märkesbundet eller årsmodellstyrt. Dom flesta hade samma. Man kunde byta dom på bilarna innan omläggningsdatum, men man fick tejpa över en liten bit på strålkastarglaset med svart tejp för att inte blända mötande trafik och riva bort tejpen efter omläggningen.
Jag gick och "förträngde" det där bytet i någon sorts mini högertrafikångest. Några dagar före omläggningen tittade jag på min bil, en Chrysler Valiant -63. Där upptäckte jag att det var bara att lossa lite på insatsen och vrida den motsols till ett färdigt läge och det var helt plötsligt en högertrafikstrålkastare. Fästena var färdiga och förberedda så det passade precis. Någon hade alltså tänkt till när dom konstruerade bilen.
Vad jag kommer ihåg nu gick det hela smidigt utan större missöden. Jag försöker jämföra med andra omställningar eller händelser, men kan inte få till något liknande som vi medborgare skulle delta i. Detta engagerade ju samtliga människor och en hel bilpark samt även infrastrukturen.
Det närmaste man kan komma, som jag ser det i form av propaganda, förberedelser, information etc. etc. etc. torde väl vara kärnkraftomröstningen 1980. Det var mycket prat och debatter innan det kom till skott. Sedan kom själva organiserandet av röstning m.m. Och valdagen där alla skulle ge sitt val.
Efter omröstningen var allt som vanligt igen. Jag tror inte det har ändrats än i dag.
Hursomhelst, det var ett stort pådrag, men jag tror att högertrafikomläggningen var störst.