Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped111
Nån som vet hur chocken funkar.
Det är förgasare på den, men det finns ingen chokewajer.
Är det nått halvautomatiskt, typ att man måste trampa gasen i botten innan man startar motorn för att chocken ska hoppa i.
O i så fall hoppar den ur automatiskt?
Användarvisningsbild
av Vojje
kan inte svara för just den bilmodellen men normalt kopplas chokefunktionen in och ur automatiskt utan "pedal pumping"
Dock vid kyligare väder eller längre stillestånd ( mer än ett dygn ) kan det rekommenderas att trigga accelerationspumpen en eller två gånger genom att snabbt trycka gasen i botten.
av rid54
Om jag inte minns galet så brukar en del USA-vagnar med automatisk choke funka så att man behöver trycka ned gaspedalen för att aktivera choken (om bilen är kall), den påverkas då av en bimetallfjäder och stänger chokespjället. När motorn startats värms bimetallfjädern och spjället går tillbaka. På en del bilar kan man snabba på förloppet (och avaktivera choken) genom att gasa till lite. Tror att många tillverkare, även japanska, hade liknande system, men det finns ju varianter. Om du har en instruktionsbok borde det stå där hur det ska funka.

Att pumpa med gasen och få lite hjälp av accelerationspumpen vid start brukar inte skada, som nämnts.
Användarvisningsbild
av lennarte
I och med dom "nya" avgasreglerna kom nyåret -88 - -89 är det ( i princip) omöjligt med förgasare i och med du måste styra bränslemängden med betydligt mer exakt med hjölp av en Lambdasond. Bosch hat t.ex ett system som heter Mono-Jetronic, då sitter en spridare ( i stället för en för varje cylinder) som går att styra i något som ser ut som en förgasare. Kan i och för sig vara en flyttgodsbil.

Mvh
Lennart
av triumph00
Finns elektroniska förgasare (och då med lambdasond/katalysator) som då har lite elektronik som ställer in rätt värden, så choken sköts automatiskt
Har haft en själv i många år och den fungerade utan bekymmer, men motsvarande bil med insprutning går snålare och är piggare
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]