Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vill dra en stor j*vla hökärra med en stor j*vla pickup.
Kärran är till traktor. Oreggad, obromsad. Alltså LGF. Hövagn.
Vi hämtar halm några mil från gården. Får man dra en sån kärra hem i traktorfart (med triangeln på såklart)? Pickupen drar utan vidare flera ton lagligt.
av *pettson*
NayaBeach skrev:Vill dra en stor j*vla hökärra med en stor j*vla pickup.
Kärran är till traktor. Oreggad, obromsad. Alltså LGF. Hövagn.
Vi hämtar halm några mil från gården. Får man dra en sån kärra hem i traktorfart (med triangeln på såklart)? Pickupen drar utan vidare flera ton lagligt.
Frågan är då inte om bilen klarar det. Frågan är då: Har du motsvarande körkort? För på B kort får du inte göra det. Inte heller utökat B.
Jag skall alltså köra som lgf. Med traktorn får jag ju dra det utan vidare.
Har ABEC*DE och får köra pickupen med max tillåtna släpvagnsvikt lagligt.

Och det intressanta är inte körkorten. Det jag vill veta är om man får dra en traktorkärra efter ett personbilsklassat fordon om man kör i max 30 eller vad nu lgf räknas som.
kebabpizza skrev:Ett efterfordon är inte avsett att frakta gods på. Så det är ju inte relevant i denna fråga.
Slamkrypare ... du bör få dra hem den i 30 km/h då den inte har fjädrar och du kör max 30 om du kan övertyga polisen om att den inte är en släpvagn för godstransport. Du får ju tex dra hem båtsläp o tankvagn och de är defenitivt avsedda för att transportera saker även om det inte räknas som gods, och en gammal höskinda är ingen före dettta släpvagn som kan ha varit reggad och hö räknas normalt inte som gods, Du bör ha tripeldrag på bilen och använda sprinten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n