Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av impalaerik
Har en marintopp till b18/b20 med 42/35 ventiler och 8mm ventilskaft. Förbränningsrummen är 89mm på bredaste delen. Nån som har en aning om det är b20 el b18. Ventiltätningarna är av paraplymodell som sitter uppepå fjäderbeickan. Mvh Erik
av Rådlös
Jag har inget svar, mer än att det förmodligen finns fyra att välja på. Mät höjden på topplocket. Det kan ge ledtråd om vilken kompression det var avsett från början.
Användarvisningsbild
av P210
Nu tar jag siffrorna ur minnet, risk för något fel...
1. Kolla ventilstorleken; B18 har 40mm in/35mm ut Tidiga B20 42mm in/35mm ut, senare B20 ( 1972-) 44mm in/35mm ut
2. "Bredden" på förbränningsutrymmet i toppen; .b18 har 84mm och b20 har 89 eller 93mm (ska vara samma som slaglängden tror jag)
3. Ventiltätningen på en b18 ligger som redan nämnt uppe på ventilfjäderbrickan medan den sitter runt ventilstyrningen och tätar runt ventilskaftet på B20.
av Rådlös
Jo, det stämmer Hasse. Jag kollar i ett par Gör Det Självböcker här (Volvos egna utgivningar) och på B18/20 står sådana beteckningar på blockets vänstra sida. Ingen notering om något på topplocket.

Den enda olikheten jag känner till mellan en biltopp och en marintopp är ett mässingsrör inne i kylkanalerna som skall hjälpa till att sprida kylvattnet bättre i marintoppen. Det sitter ungefär i närheten av termostaten och går bakåt nästan hela vägen i toppen. Om man tar bort termostaten borde man kunna känna röret där bredvid med ett finger?

Nummer 8 på den här bilden: http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 2771D.aspx
Röret är "lite på väg ut" på bilden, men det underlättar om man vet hur och var det sitter.
av Cox
Med tanke på ventiltätningarna så är det en B18 topp, om jag inte minns fel så kom tätningarna som sitter på ventilstyrningen på B20.
av LarsBd
P210 skrev:(ska vara samma som slaglängden tror jag)
Det bör vara cylinderdiametern du menade då slaglängden är samma på B18-B23x.
Rådlös skrev:Den enda olikheten jag känner till mellan en biltopp och en marintopp är ett mässingsrör inne i kylkanalerna som skall hjälpa till att sprida kylvattnet bättre i marintoppen.
Det ser lika ut även på biltoppen med mässingröret som är till för att styra kallvatten mot avgasportarna som p.g.a. de heta avgaserna som ska passera där blir varmare än resten av toppen, däremot har marintoppen ett extra hål som även syns bredvid termostathålet på bilden du länkade till.

Det kan finnas ett artikelnummer ingjutet på toppen (6 siffror) men är osäker på det. Efter lite googlande bör man leta på ovansidan av cylinder 2:s insugskanal där finns ett 6 siffrigt nummer.
Användarvisningsbild
av lennarte
B18/B20 i marinutförande har ingen vattenpump som bilmotorerna, därför finns inte dom kanalerna i topplocket där gummitätningarna från vattenpumpen sitter utan det är helt slätt där. Istället har dom en sjövattenpump monterad på transmissionskåpan, driven av kamaxeln.
Mvh
Lennart

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]