Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Viss vinst med avreglerad bilprovning

2014-09-22 Pressmeddelande från VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut
http://www.forskning.se

För drygt fyra år sedan upphörde Svensk Bilprovnings monopol på att utföra fordonsbesiktning och privata företag har sedan dess tillåtits att erbjuda dessa tjänster. Johan Nyström, forskare på VTI, konstaterar i en studie att det inte har hänt så mycket på marknaden efter det att reformen infördes. Samtidigt ser han ändå en viss vinst med den, några negativa aspekter har han svårare att hitta.

Läs mer: http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 9369c.html

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Det fanns en mening där som jag inte greppade riktigt: "– Dessutom kan man se att en prishöjning på marknaden inte nödvändigtvis behöver vara något negativt."
Är det någon som blev förvånad? Det har för de allra flesta blivit dyrare att besikta bilen, men samtidigt också lättare att hitta besiktningstid.
Dessutom kan man se att en prishöjning på marknaden inte nödvändigtvis behöver vara något negativt.
Det är väl uppe till diskussion om man kan se det som positivt att priserna går upp... :???:
Själv besiktar jag fortfarande på "riktiga" besiktningen, samma station som alltid, så jag har inte märkt något av skillnaden, förutom att det kostar 50spänn mer nu för tiden, men det kan jag leva med...

En prishöjning är i regel aldrig något possitivt för kunden :) Men men, vi har ju inte mycket att säga till om... Man kan ju gärna inte vägra att besikta bilen :roll:
av *pettson*
*låt mej fundera...
NEJ.. det har inte hänt nåt positivt.. Men inte heller mer negativt än vanligt.
Samma saliga blandning av okunniga/ointresserade som gör ett dåligt jobb med att upptäcka och prova saker..
Men eftersom EU bestämt att allt av ointressant vikt måste fungera och det som mekaniskt sett är hur viktigt som helst INTE måste fungera. Ja då går det sakta åt helvete. Det är viktigt att emissionslampan inte lyser, men mindre viktigt att din bil är en dödsfälla med framvagn som pekar åt helvete.
Det är viktigt med ABS lampa som inte lyser, fast det gör inget om din färdbroms ligger upp till 30% snett, du vet så att bilen verkligen vobblar vi broms.
Det är viktigt att 4hjulsdriften fungerar. Men man behöver ingen jigg att kontrollera funktionen i. Och.. har man ett bromsprov så tja.. landsväg med G mätare duger fint. Sanningen är att G mätaren kan säga hur mycket det bromsar, men inte VART. Då jag sett bilar med genomrostiga bakskivor och rena framskivor gå igenom det testet utan anmärkningar. Ja då är det dags att lägga ner..
Det är viktigt att eventuella frihjuls lager inte låter något, men inte det minsta viktigt att dina drivknutsdamasker är skräp med en kruttorr knut innanför.
Det är viktigt med mycket.. en av dom viktigare sakerna är att försöka förstå bilprovningens funktion när kontrollnivån skall sättas så att : inga onödiga kostnader uppstår för bilägarna. Ska vi ha säkra bilar för att undvika problem.. eller inte? Vi kan inte få bägge.
Lucif3r skrev:Själv besiktar jag fortfarande på "riktiga" besiktningen, samma station som alltid, så jag har inte märkt något av skillnaden, förutom att det kostar 50spänn mer nu för tiden, men det kan jag leva med...

En prishöjning är i regel aldrig något possitivt för kunden :) Men men, vi har ju inte mycket att säga till om... Man kan ju gärna inte vägra att besikta bilen :roll:
Hur menar du nu ??
Den "riktiga" finns ju inte längre ,om du menar den statliga bilprovningen alltså.
Att nån annan aktör köpt verksamheten och personalen gör ju inte dem till samma dom förr bara för att de är i samma byggnad.
Att de sedan har höjt priset och dessutom ger dej mindre info ang bra att veta osv är en annan baksida av det .
Förr kunde man be dem om tips och råd ang felen och de sa typ "du borde nog kolla upp ......till nästa år" osv men får du nu betala extra för.
Clonetom skrev:Förr kunde man be dem om tips och råd ang felen och de sa typ "du borde nog kolla upp ......till nästa år" osv men får du nu betala extra för.
Den riktiga finns visst kvar, "Svensk bilprovning".
Inte vet jag vad du har för gringubbar på din besiktning, men där jag bessar kan man då rådfråga och dom försöker hjälpa till.
Har besiktat både på Opus och SBP, samma pris som vanligt och OM man själv visar intresse så är dom både trevliga och ger tips/bra att veta utom print på pappret.
samma pris, dock 20kr lägre vid den obligatoriska förskottsbetalningen man utnyttjar hos SBP men inget man bryr sig om vid valet då tiden styr. Men släpen åker givetvis till Opus och kommer 100kr/st billigare undan för samma inspektion så kör man en kombobesikting eller bara släp blir det Opus, bara bil SBP och 20kr över för IKEA korv.
Har förr i stenålden besiktat på ett annat ställe med pensionsmogna gringubbar anställda av SBP med noll intresse av att dela med sig av bra att veta då dom tydligen hade intern tävling i att göra så många nedslag som möjligt och att då "försvåra" detta var inte på deras karta.
Dock saknar jag en databas där dom samarbetar och samkör sina data, trotts att XC:n var nybesiktad när jag köpte den å fick jag snabbt erbjudande av Opus att besikta den, hade man inte koll på detta hade man dykt i gropen.
Lucif3r skrev:
Clonetom skrev:Förr kunde man be dem om tips och råd ang felen och de sa typ "du borde nog kolla upp ......till nästa år" osv men får du nu betala extra för.
Den riktiga finns visst kvar, "Svensk bilprovning".
Inte vet jag vad du har för gringubbar på din besiktning, men där jag bessar kan man då rådfråga och dom försöker hjälpa till.
Jag har inga problem med dem eftersom jag känner dem men jag vet att andra fått kalla handen och svar i stil med det kan jag inte tala om eftersom du bara betalt för bas besiktning
Nu har vi inte svensk bilprovning i mitt område så de kanske är samma gamla.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]