Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av lallemannen
Hej!
Jag behöver lite råd om bilägande.
Idag har jag en Saab 9-3 SC 2008 vector.
Den har gått ca 17000mil och jag funderar nu på att byta till en v70 2011.
Jag är nöjd med saaben och den fungerar felfritt och är ett billigt bilägande med få reperationer, men jag önskar en lite större bil. Men är det nu jag ska byta eller jag ska behålla saaben ett par år till?
Jag kan väl få ut en 70-80 tusen för saaben idag och en v70 som jag är intresserad av kostar ca 160-170 tusen.

Det jag undrar alltså är hur jag ska tänka i detta fall.

/Kristoffer
av Clonetom
lallemannen skrev:Hej!
Jag behöver lite råd om bilägande.
Idag har jag en Saab 9-3 SC 2008 vector.
Den har gått ca 17000mil och jag funderar nu på att byta till en v70 2011.
Jag är nöjd med saaben och den fungerar felfritt och är ett billigt bilägande med få reperationer, men jag önskar en lite större bil. Men är det nu jag ska byta eller jag ska behålla saaben ett par år till?
Jag kan väl få ut en 70-80 tusen för saaben idag och en v70 som jag är intresserad av kostar ca 160-170 tusen.

Det jag undrar alltså är hur jag ska tänka i detta fall.

/Kristoffer
Eftersom du vill ha en större bil får du väl byta.

Sen är ju frågan om varför du vill ha en större bil.

Så frågan verkar mer vara om du önskar eller måste byta bil.
Lös den frågan med dej själv först
av lallemannen
Min tanke är väl lite på värdeminskningen. Om jag behåller saaben två år till, hur stor är värdeminskningen då. Nu får jag ju ändå ut en del för saaben, om två år så kanske jag ska vara glad om jag får 20tusen... eller? Ska jag då köpa en för 170 så måste jag upp med 150. Nu behöver jag bara upp med 100.
Det är det jag undrar över.
av Lövet
Det första du ska göra är att lägga ut din egen bil på annons, sedan börja tänka på att byta bil. Det brukar vara en sur överraskning när man inser sin egen bils värde. Just Saabar kan vara extra obehagligt.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]