Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sjöllan1980
Hej!!
Hittade just denna sida, och har en fråga då jag går i bilbytartankar från min V70 till en XC70 för att jag flyttat till landet med min häst o jag märkte att vintern som var, INTE var rolig att köra hästsläp i här ute i skogen med en framhjulsdriven volvo....Så nu, har fått rådet att INTE köpa en äldre modell som har sk Viscokoppling, utan efterträdaren Haldex....Men mer när exakt böt dom? Har kikat på några -04or som passa min plånbok....dock står de ibland tillverkad ex 2003-05...Och jag blir fundersam om vilken sorts 4wd den har? Det var väl i krokarna då de ändrade? Kan man se det på Hk annars? eller litrarna på motorn? eller någon annan betäckning?? Vore jättetacksam för svar då jag inte har någon kunnig i min närhet som kan svara på detta =)
Dock har jag koll på att det är ett dyyrt kamremsbyte på 18.000 mil som gärna ska vara bytt, annars blir det pruta.. =P

Tack på förhand! Mvh Maria
Användarvisningsbild
av joel80
Hej o välkommen..
:)
Haldex kom till modellår 2003 om jag inte har helt fel.. Vilket betyder att bilar tillverkade under typ sista halvan av 2002 borde ha haldex.

Citerar från en annan tråd med samma fråga (om du söker på typ "när kom Haldex" kan du hitta mer.)
"
Heter den XC70 och inte V70 CrossCountry så har den haldexkoppling. Är det bensinmotor så skall det stå 2,5T och inte 2,4T också. Detta förutsätter naturligtvis att emblemen är kvar."
Användarvisningsbild
av mxjolle
joel80 skrev:Hej o välkommen..
:)
Haldex kom till modellår 2003 om jag inte har helt fel.. Vilket betyder att bilar tillverkade under typ sista halvan av 2002 borde ha haldex.
Likadant på s60 så det stämmer bra :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Visco fungerar hyffsat, problemet med dom är att dom inte tål speciellt mycket och kostar skjortan att laga.
Och eftersom vi pratar om så gamla bilar som visco-bilarna är så är det mer regel än undantag att viscon är, eller börjar bli, kass.

Hurvida haldex är bättre eller inte vet jag inte, men det verkar som om den är det iaf.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du behöver inte byta till XC70 för att få AWD/FWD vilket väldigt många människor verkar tro. V70 finns också med AWD och jag har dragit stora tunga hästsläp med V70 AWD under många år och det fungerar mycket bra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Men XC70 har ju lite högre markfri gång, vilket kanske TS vill ha/behöver?
15 cm i V70 räckte i alla år för mig. Då drar jag ändå 2-tons släp 4-5 ggr per vecka hela vintern och bor på landet. Bara för att man drar ett hästsläp på landet betyder det inte att man tänker bröta runt på botten av ett gyttjigt kärr i obygden.

Däremot är AWD/4WD guld värt när man har ett tungt släp efter och man ska uppför backarna.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp