Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Tror ni att en vanlig kontaktvärmare drar mer än 150 watt?
Tänkte köpa en spänningsomvandlare (12/230V) och driva motorvärmaren 30-60 minuter på ett bilbatteri. Omvandlarna är märkta med tex 150 watt/ 300 watt max. Och priserna går så klart upp med effekten.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av P210
Elektriska motorvärmare ligger snarare på 400-600 watt
Säg att du har ett batteri på 12v och 72h Ah så kan du få teoretiskt ut 864w i en timme. Låter OK men sen ska det omvandlas och det blir energiförluster, och en halvtimma med elvärmare ger inte mycket värme, man behöver snarare två timmars gångtid!
Användarvisningsbild
av taxi
Ajdå. Enligt specifikation så är förlusterna på max 10%. Och en timmes gångtid är nog det minsta godtagbara, så jag får nog prova, helt enkelt!
Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Perc
Kontaktvärmare är runt 350W. "Riktiga" motorvärmare som inte bara ligger utanpå är kraftigare, runt 500-600W.
Användarvisningsbild
av taxi
Då är det definitivt läge att prova, men nu verkar det som att vi får parkeringar med elskåp vid nya lägenheten, så det kanske inte behövs. Fast nån gång måste jag ju såklart prova detta, har ju allt som behövs förutom omvandlaren.
Användarvisningsbild
av Perc
Varför vill man driva en motorvärmare med inverter förresten?

Ett startbatteri lär du ha livet av rätt fort om du tömmer det med motorvärmare varje morgon. Ohållbart.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad är det du försöker göra ? Om det är så stora effekter du behöver över så lång tid är det billigare och enklare att köra med ett elverk

Du kommer att köra slut på många batterier om du ska plåga dem med sådana effekter över så lång tid.

Bild
Användarvisningsbild
av taxi
Vi flyttar snart, och till en början såg det ut som att vi inte skulle få varken garage eller elskåp, och jag började fundera. Dessutom har jag feber, och det är då jag, historiskt sett, har fått de bästa idéerna :D

I skuffen tänkte jag ett extra batteri (står i garaget nu, i fint skick och till och med ett välkänt märke på sidan).
Detta batteri får driva motorvärmaren på morgonen innan jobbet, med tidur. Sen laddas det extra batteriet på jobbet via kupévärmaruttaget när motorvärmaren är inkopplad under eftermiddagen. Räcker det inte med fyra timmar återladdning varje dag så får jag koppla in laddaren vid sidan av istället, men eftersom det finns konstant tillgång till el på jobbet så behöver jag i alla fall aldrig plocka ur batteriet ur skuffen.

Erkänn, lite nyfikna blir ni väl?

Och jag har för övrigt plockat loss mina kontaktvärmare och gjort rent ordentligt mellan värmarkropp och motorblock, och återmonterat med lite aluminiumpasta emellan. Då har jag fått lite funktion, i alla fall ljummet topplock efter två till fyra timmar. (i minusgrader, har tyvärr inte kontrollerat mer noggrant än så).
av Rådlös
Här är ett litet sidoinlägg i debatten och tråden som kan vara intressant att känna till:

Kylvatten bäst för motorvärmning
2014-09-09 Pressmeddelande från VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut. forskning.se

Traditionellt sett har motorvärmning skett genom att kylvattnet värmts, vilket i sin tur värmt motorblocket. VTI har undersökt om det skulle vara mer energieffektivt att värma smörjoljan i stället för kylvattnet. Pilotstudien gjord visar att motorvärmning via kylvatten är mer bränsleeffektivt än att värma smörjoljan.

Läs mer: http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 61903.html
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw