Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har monterat ett par LED extraljus på min bil, dom har även en LED positionsljus ring, får jag köra med dessa? Jag har läst på massa olika forum, och alla säger olika... Vissa säger att man får köra med positionsljus, vissa säger att man inte får göra det, vissa säger att man får göra det om dom är visst långt ifrån marken mm.....

Är det någon som vet? Får jag köra min bil så här utan att riskera att få någon böter?
Bild
Eftersom det råder delade meningar och du riskerar att få en specifik uppgift i varje enskilt svar, så är det säkrast att du frågar Trafikverket själv. Det är ju dom som sätter upp reglerna, då måste dom kunna ge ett hållbart och rakt svar också.
Ja, jag får väl göra det, men jag tycker det låter dumt att man inte skulle få göra det.. man syns ju bättre, och det är ju ingen risk att någon blir bländad av de svaga diodrarna... Men man vet ju aldrig, vi har ju massa andra knepiga lagar.. :lol:
postionsljus ska utmärka fordonets position på vägen i mörker, säger sig helt naturligt. Finns massa krav och regler, bl a så måste färgen vara gul eller vit, ej över 5067 kelvin enl. något ECE R-reglemente nånting, vanligtvis är LED 6000-6500 Kelvin = böter för fel färg om de är griniga. Ljusen får inte överstiga effekten ... tror det är 5w och ska vara placerat i fordonets ytterkanter(positionen på fordonet) samt monteras xxxx mm över marken, kan det varit 120 cm eller nåt.

Positionsljus sitter på lastbilarnas och släpens sidor på en svart gummi-pinne för att markera fordonet eller fordonstågets position. De sitter även på taket på lastbilen längst fram samt att vissa bilar och släp också har det på påbyggnadsskåpens övre hörn.

De skulle dock kunna falla under kategorin parkeringsljus, ett ljus som visar ett fordon som står parkerat vid vägkanten i mörker, men då måste det vara inkopplat på parkeringsljuset på reglaget.

De kan ej heller utgöra varselljus då varselljuset ska vara placaerat tp max 20 cm från fordonets ytterkant.

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 9305_7.pdf

Mitt generella svar blir att de är olagliga inom sverige och antagligen inom EU också då vi vanligen delar samma ECE-reglemente inom EES.
Jag fick en tvåa på besiktningen sist för just positionsljus i extraljusen. Besiktningsmannen sa att dom inte får sitta längre än 40 cm från bilens hörn, i fronten då.
taxi skrev:Jag fick en tvåa på besiktningen sist för just positionsljus i extraljusen. Besiktningsmannen sa att dom inte får sitta längre än 40 cm från bilens hörn, i fronten då.

Det stämmer med infon jag har läst från trafikverket.

Mig veterligen har man aldrig fått ha "positionsljus" i extraljusen, sen hur många som bryr sig om det är en annan 5a :)
det är väl bara klippa kabeln till LED-ringen?
återkom gärna med bilder på hur bra LED-ljuset är då det är splittrade uppfattningar om ljuslängd bl a.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]