Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#895044
Har varit upp förr men hittade ingen bra tråd, nåväl.....

Gjorde lite iakttagelser år när jag körde +600 mil i Europa.

Man tänker ju att man kör annorlunda på semestern så för att det inte skulle påverka för mycket så tankade jag fullt med svensk diesel innan jag körde över gränsen. Då kunde jag ju åka 120 mil med svensk diesel i tanken i utlandet.

Sen tankade jag även full med eurodiesel innan jag körde över gränsen hem så jag kunde "vardagsköra hemma" med eurodiesel i 120 mil".

Sen körde jag ju så klart resten av de 600 milen runt i Europa på eurodiesel, tankad i Polen, Slovenien, Österrike, Italien, Tyskland

Det märkliga är 2 saker.

-Med eurodiesel visar min färddator precis rätt (Med MK1 så visar den alltid lägre siffror än verkliga vid pumpen)

-Förbrukningen är rejält lägre med Eurodiesel, ca 10%, Det gäller även hemma nu när jag snart har kört min vanliga jobbpendling med min fulla tank eurodiesel som ju räcker att kuska runt i 120 mil med här hemma. Samma sak, när jag hade min svenska MK1 med mig i tanken de första 120 mil utomlands så tog bilen lika mycket som den gör hemma-.

Läser man specarna för dessa bränslen så ska det ju inte alls skilja så mycket. Detta är mycket skumt. ?:-/
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#895270
När jag tankat på t.ex. statoil i Ryssland har färddatorn stämt på pricken, ibland även visat lite för mycket! Även volvos glädjemätare stämde.
Bilen har aldrig varit så bränslesnål och pigg som då. Och nej, partikelfiltrets reningsintervaller förblev oförändrade, så att det sotar mer stämmer inte. (har benkoll på detta).
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]