Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

God dag.

Håller på och skall byta kylarvätskan på våra V50.
Vad jag behöver göra nu är att öppna locket till kylarvätskan.
Motorn är varm och god.
Hur stort är trycket när man öppnar locket? Behöver man pressa ner locket när man öppnar och släppa den långsamt? Är det vanligt att det skvätter varm vätska när man öppnar locket vid varm motor?

Tack på förhand.
Det är ju inte trycket i sig som är farligt – övertrycket pyser ut när du lossar locket något varv.

Farligt blir det om det börjar koka efter att man tagit av locket. Då kan man få en fontän av het kylarvätska över sig. Det luriga är att det kan dröja lite efter att man gjort systemet trycklöst innan kokningen kommer igång. Råkar man då stå lutad över expansionskärlet, så :(
Vojje skrev:svaret, om ngn är intresserad? Japp, expansionskärlet kan öppnas utan några som helst problem.
Det är inget man ska rekommendera. Att du lyckades undvika att bränna dig fördärvad på händer och underarmar betyder inte att det går lika bra nästa gång du gör det.

Mvh
Lennart
Locket till expansionskärlet brukar det ju inte vara något problem att öppna men testa inte att öppna något lock på kylaren när motorn är varm, bättre att vänta 15min så ska det vara lugnt.
skillnaden mellan att öppna locket till expansionskärlet och kylarlocket är som skillnaden mellan att öppna locket till en Cola Zero och en Jägermeister. Liknelsen är kanske inte helt klockren (särskilt inte om man har skakat Colan) men Vetten (och naturligtvis jag :D ) har helt rätt :roll:
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]