Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
sitter och slösurfar på kvd och kollar in ett rep objekt med följande beskrivning

Motor O Osäker funktion
Växellåda N Normalt/bra skick
Bromsar N Normalt/bra skick
Servicehistorik Service utförd vid följande mil: Stämplad vid: 2158, 3320, 5599, 7919, 10116 och 12167 mil senast 2014-03-07. 
Instruktionsbok Ja
Väsentliga anmärkningar Motorlampa lyser. Orkeslös. Stänger av sig var 50:e meter, varnar för "begränsad motorprestanda".
Övriga anmärkningar Inga övriga tekniska anmärkningar, fungerar bra i motor och växellåda.

fungerar bra i motor och låda haha
Det lät motsägelsefullt. Man kan nog bara gissa i det här fallet. Så här gissar jag: Dom har någon form av färdiga mallar när dom skriver sina förklaringar. Alltså färdiga rader som dom prickar för som stämmer till det aktuella objektet. Av någon underlig anledning har dom fått med fel rader eller resonerat schablonmässigt och slarvigt.

Eller så kanske dom menar att både motorn och växellådan går att veva runt för hand? Det kan ju vara lite avgörande om man avser att renovera en motor eller inte.

Skriv ett mail till dom och se om dom reagerar. Jag gjorde det en gång men det var lite annorlunda. Det handlade om en segelbåt. Där räknade dom upp utrustning och tillbehör. Så stog det LYS-tal: "Lanternor finns".
Var och en som är lite intresserad i fritidsbåtar vet att LYS-tal är en sorts klassningsregel för kappsegling. Det har inte ett skvatt med belysning att göra. Jag skrev det i ett litet mail till dom. Inte vulgärt eller burdust, bara som en liten upplysning. Jag fick ett artigt tackmail några dagar senare och dom hade t.o.m ändrat i texten på hemsidan.
Ja listpris är ett mycket missbrukat och inflationsurvattnat ord. På det här forumet ses ibland frågor från någon yngling som har "förköpt sig" på en gammal åttiotals Volvo 740. Han har blivit besviken och ångerfull och vill bli av med den och frågar vad det är för listpris på den. :shock: :shock: :shock:
Clonetom skrev:Ja KVD är det sista stället jag skulle handla nåt från.
Deras prissättning och värdering är tämligt verklighetsfrånvarande :roll:
Nu är ju KVD en auktionsfirma, så vad de sätter för riktpris är ju inte speciellt intressant för slutpriset.

.
hollan skrev:sitter och slösurfar på kvd och kollar in ett rep objekt med följande beskrivning

Motor O Osäker funktion
Växellåda N Normalt/bra skick
Bromsar N Normalt/bra skick
Servicehistorik Service utförd vid följande mil: Stämplad vid: 2158, 3320, 5599, 7919, 10116 och 12167 mil senast 2014-03-07. 
Instruktionsbok Ja
Väsentliga anmärkningar Motorlampa lyser. Orkeslös. Stänger av sig var 50:e meter, varnar för "begränsad motorprestanda".
Övriga anmärkningar Inga övriga tekniska anmärkningar, fungerar bra i motor och växellåda.

fungerar bra i motor och låda haha
Felskrivningar kan väl alla göra. Jag upplever nog att KVD dokumenterar defekter/skavanker betydligt bättre än vad den normala bilnasaren gör. Iom att de bara förmedlar affärerna så har de ju inget att vinna på att försöka dölja saker.

.
Det är en enkel felskrivning. Finns ingen annan handlare som beskriver sina bilar lika detaljerat och ärligt som KVD.

Angående listpris så är det som sagt ett låtsaspris men du bjuder mot andra budgivare, inte listpriset.
ThomasT skrev:
Clonetom skrev:Ja KVD är det sista stället jag skulle handla nåt från.
Deras prissättning och värdering är tämligt verklighetsfrånvarande :roll:
Nu är ju KVD en auktionsfirma, så vad de sätter för riktpris är ju inte speciellt intressant för slutpriset.

.
Pratar om deras värderingstjänst de har på nätet.
Dessutom följer de inte det själva.
Du kan ju kolla på din egen bil och få ett pris på tex 25-30K men kollar du sedan i liknande bil hos kvd fast med plåtskador och osäkra funktionen hit och dit så är deras utgångspris 35K så det är väl helt klart intressant för slutpriset tycker jag.
Eller menar du att du kan få bilen för 15K om ingen bjuder mer?
Clonetom skrev: Du kan ju kolla på din egen bil och få ett pris på tex 25-30K men kollar du sedan i liknande bil hos kvd fast med plåtskador och osäkra funktionen hit och dit så är deras utgångspris 35K så det är väl helt klart intressant för slutpriset tycker jag.
Eller menar du att du kan få bilen för 15K om ingen bjuder mer?
Det finns inga utgångspriser. De är 0kr

Högsta budet vinner. Det finns ett dolt reservationspris men det har inget med deras listpris att göra. Listpris ska bara antyda vart ungefär bilen bör hamna. Givetvis hamnar bilarna alltid under i slutpris så att man ska få lite "fyndkänsla". Om du läser lite så ser du att listpris är generell värdering för bil i felfritt skick. Det avser alltså inte det exakta exemplaret.

Huruvida det är smart eller inte av KVD att ha listpriser kan jag inte kommentera men jag kan iaf förklara hur upplägget fungerar.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]