Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har en kompis som ska ta körkort och jag tänkte ställa upp som körcoach åt honom. Han har inget större behov av bil i vardagen men vill ha det för att ta saker till/från landstället som ärvts och nu står och inte mår något vidare av att det inte längre finns människor på gården som kan köra byggmaterial osv. Jag tänker mig alltså hel/halvkombi minst, gärna med dragkrok, alt. billigt att montera sådan själv.

Det första jag tänker är typ 850 eller tidig V70 med 144hk-motorn (var den ersatt av 140hk-varianten i första v70?), manuell låda. Enda problemet är ju att de drar en hel del mer soppa än t.ex. en gammal 1,6-liters golf. Å andra sidan bör en gammal volvo kräva mindre kärlek, vara säkrare och lasta en hel del mer än en gammal golf. Passat kanske hade funkat men prisbilden borde likna V70.
Vad tror ni hade varit bästa köpet för att övningsköra och sedan köra mycket sporadiskt i? Jag tror prisbilden bör vara omkring 10 000. Manuell låda som sagt ett krav.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är det lastutrymme han vill ha så är 7/945 oslagbara. Dom är ju också relativt billiga att underhålla och lätta att fixa själv. Samt att dom är billiga i inköp.

V70 är ju inget dåligt val heller, mycket bättre komfort än en 7/945, men mindre lastutrymme, men lite mer svårmekade för den ovane osv.
855 tycker jag han kan skippa, prisskillnaden mellan 855 och V70 är så pass liten, och V70 är ungefär vad 960 är mot 940 :)

Hur gammal är denne kompis? Yngre saker brukar ju föredra RWD, medans dom äldre/mer erfarna tycker inte det spelar så stor roll :)
Användarvisningsbild
av erikn
945 är ju som sagt lättmekade och billiga reservdelar. Man kan inte bara kolla bränsleförbrukning om man ska kolla kostnad för en bil. Dessutom är de robusta och som skrivits ovan laståsnor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
crumpets skrev:Hans bilintresse är långt mindre än noll så FWD/RWD är en ickefråga :) Tack för din input.

Okej, ja men då tror jag nog på en 945a. Dom är ju väldigt simpla, så det är ju inte sååå stora verkstadsräkningar, om man inte har jordens otur som jag hade med min 945a då :P Sen är det ju dessutom betydligt lättare att hitta folk som kan skruva på en 945a än t ex en V70, så man kanske inte alltid behöver lämna till en verkstad :)
Pålitliga dragåsnor som, av egen erfarenhet, lätt klarar att dra bortåt 2.5ton + bortåt 800kg i bilen :roll: :lol: Roligt flyttlass det :P Mindre roligt om man hade blivit stoppad :oops:
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag köpte faktiskt en Golf 3 1.8 (90hk från fabrik men möjligtvis 50 kvar vid köp, haha!) när jag skulle ta mitt körkort och övningsköra med frugan som var handledare. Funkade utmärkt, gav 10k för den, småsaker som pajade under tiden jag hade den men som många äldre bilar = billiga delar och lättmekade, man var inte lika rädd för att pröva sig fram där som man är med nuvarande bil. :p
Älskade kärran, hade även taklucka som jag saknar än idag. Men visst, inget lastmonster.
av Rådlös
Det är klart att en pickup eller lastbil är det mest praktiska. Men ibland vill man kanske köra fler vänner och bekanta, kanske bildar familj etc. etc. Då är ju en combi den gyllene medelvägen. Mindre lass tar man i bilen. Större lass tar man på släpkärra och just byggvaror har en tendens att bli skrymmande.
Jag håller med dom som har föreslagit 940.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]