Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en V70N 170 hk MY 04. Den har 17" alu, Business paket, dragkrok, dubbade vinterhjul på alu och har gått 18'000 mil. Stort servicen med kamrem vid 16'000:- är gjord och i övrigt servad enl bok. Eftersom vi tänker beställa en ny V60 vill jag bli av med gamlingen.

Enl bilrpiser.se är den värd mellan 40-47'000:- vid försäljning privat. Koll på blocket ger att de ligger från 45'000:- och uppåt. Jag hade därför tänkt lägga ut den för 40'000:- POK på blocket för att kanske lyckas bli av med den.

Problemet är att jag hade den på 18'000-milaservice förra veckan och då konstaterades ett gäng fel listade nedan:
  • Drivaxeldamask trasig
    Glapp v bärarm
    Bromsskivor bak dåliga
Jag var och pratade med verkstan idag och de vill ha i runda slängar 7000:- (ca 4000:- i material och 3000:- i arbetskostnad) för att fixa dessa punkter.
Vad gör man? Är det idé att fixa eller ska man dra av pengar och lägga ut den för 35'000:-, vara ärlig med felen och hoppas på det bästa?
Jag har verkligen ingen lust att lägga ut 7 papp om man inte får tillbaka dem vid en försäljning, vilket jag egentligen tror är svårt.

Jag har inte fått bilen testad och värderad hos Volvo än, men jag tänkte att jag skulle bli färdig med mitt offertjagande och bestämt vem som ska få sälja till mig innan jag lämnar den för test. De kommer säkert dra av runt 10'000:- från förmodad värdering på kanske 30'000:- så det blir förmodligen till att sälja privat ändå. Blä...

Tankar, kommentarer, svar och sanningar mottages tacksamt!!
Ärlighet varar längst. En oärlig säljare får svårt att sälja något.

Den har ju inte gått långt, så nog tror jag du skulle kunna lägga ut den för 40 med dom felen du har, med prutmån. Är den manuell eller automat?

Just det, du undrade om det var värt att laga upp den först.... Mja, kan du inte göra det själv så tror jag det kommer gå back på det. Kan du fixa det själv så kan det nog vara värt det.
Lucif3r skrev:Ärlighet varar längst. En oärlig säljare får svårt att sälja något.

Den har ju inte gått långt, så nog tror jag du skulle kunna lägga ut den för 40 med dom felen du har, med prutmån. Är den manuell eller automat?

Just det, du undrade om det var värt att laga upp den först.... Mja, kan du inte göra det själv så tror jag det kommer gå back på det. Kan du fixa det själv så kan det nog vara värt det.
Manuell låda.
Bilen är i normalt bruksskick så några bonuspoäng för blänkande lack får jag ej. Dock inga bucklor, rostfläckar eller repor.
Nej - jag mekar inte själv. Jag skulle nog fixa det, men är egenföretagare och har knappt om tid som det är. De som arbetar som mekare mekar bäst med min bil tror jag!
byt länkarmsbussningen och damasken på verkstad, en fristående lågprisverksad. De bör inte ta mer är max 2 lakan för det.
Skivorna bak köper du på t ex biltema, vill minnas att det är smma tillverkare som volvo org. De är väldig lätta att byta. borde inteta mer än 2timmar.
Vad säger att just din bil är värd den summa du räknar på?
Bromsar kan vara lätt att fixa, men köper man en fungerande och körklar bil så skall ju under alla omständigheter säkerhetsprylar fungera. Så resonerar jag i alla fall. (Och troligen en bilhandlare också?) Därför skall du fixa bromsarna först av allt. Gör du inte det så får du allt ha väldigt bra svepskäl och en hållbar historia om du skall få något "tabellpris" för din bil.
Lucif3r skrev:Okej, ja då tycker jag nog inte det är värt det faktiskt. 7000kr för dom felen är en skaplig summa, och jag tvivlar starkt på att du får ut dom 7k extra vid försäljning. max 5k extra gissar jag på, och då går du ju 2k back.
...men en hel bil är förmodligen mer lättsåld än en trasig bil. Vem f-n köper en bil som han/hon får börja med att laga? Ja, om köparen inte är bilmekaniker.
Lägg ut den för det lägre priset, lista felen i annonsen och skriv ut prisförslaget du fått för att fixa dom. Du kan ju även lägga till att du kan stå för reparation och att priset då är 7000 högre. Då kan trygghetsnarkomanerna välja det högre priset och den som vet en billig verkstad eller kan själv kan tjäna ett par tusen. Då framstår du som lite extra ärlig också.

Alternativt skriver du inget alls om felen och hoppas på att köparen inte ställer några frågor i den riktningen. Lite fult kanske, men det är ju inga onormala fel utan vanliga slitagegrejor som man får räkna med när bilen har några år på nacken. (Inte direkt samma sak som att hälla i hokuspokustätning i en oljeläckande motor så att den håller en vecka efter man sålt bilen.)
llesrof skrev:Vem f-n köper en bil som han/hon får börja med att laga?

Ungefär varenda person som köper en lite äldre begagnad bil. Det är alltid något fel på dom.
Då är det fasen så mycket bättre att köpa en som har papper på vad som är fel, istället för en "felfri" bil som sen visar sig inte alls vara felfri.

Min V70 köpte jag och fick börja med att laga. Även det fanns papper på vad som var fel. Fixade dom grejorna för ett par timmars svett och en tusing och seglade igenom besiktningen efter det. Enda jag behövt bytt sen dess är ett hjullager och strålkastarna. Har fortfarande inte kommit upp i 5k på reparationer på den under dom 2½år jag ägt den.
Och då är min bil 7 år äldre och gått 5k mil längre än OPs, och varit allt annat än välskött tidigare.

Är man inte beredd på att laga en bil man köper, ja då ska man fan inte köpa begagnat heller.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]