- sön 17 aug 2014, 12:43
#889908
En snabbt hanterad ändring i drivmedelslagen(2011:319) träder i kraft 2014-08-01 och ger berörda myndigheter möjlighet att ta ut avgifter från drivmedelsleverantörer (vilket därmed självklart helt betalas av slutkunden). Avgiften ska täcka den omfattande ökningen myndigheternas arbete med tillsyn och ärendehantering efter bla nya drivmedelsfördningen 2011 med exv krav på rapporteringskyldighet. Berörda myndigheter är Transportstyrelsen och Energimyndigheten. länk
Regeringens proposition 2013/14:180 kom den 18 mars och utskottsbetänkandet bifölls i riksdagen den 10 juni (länk).
Notera passusen i propositionens första sammanfattning, där man försöker hänvisa till "tillsyn över system för bensingasåterföring" när såväl övriga dokumentet som själva lagändringen (2011:319 22§ punkt 9) är allmän och öppnar upp för alla former av (obegränsade) avgifter. Detta verkar dessutom remissinstanser ha opponerat sig mot, men (som vanligt?) utan resultat (se prop 4 kap).
Politik och demokrati i det mätbara samhället? Med lite mer byråkrati och tillhörande avgifter skulle behövs väl snart inga skatter? Och ändå kan vi sysselsätta fler välbetalda statstjänstemän - underbart.
Regeringens proposition 2013/14:180 kom den 18 mars och utskottsbetänkandet bifölls i riksdagen den 10 juni (länk).
Notera passusen i propositionens första sammanfattning, där man försöker hänvisa till "tillsyn över system för bensingasåterföring" när såväl övriga dokumentet som själva lagändringen (2011:319 22§ punkt 9) är allmän och öppnar upp för alla former av (obegränsade) avgifter. Detta verkar dessutom remissinstanser ha opponerat sig mot, men (som vanligt?) utan resultat (se prop 4 kap).
Politik och demokrati i det mätbara samhället? Med lite mer byråkrati och tillhörande avgifter skulle behövs väl snart inga skatter? Och ändå kan vi sysselsätta fler välbetalda statstjänstemän - underbart.