Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En snabbt hanterad ändring i drivmedelslagen(2011:319) träder i kraft 2014-08-01 och ger berörda myndigheter möjlighet att ta ut avgifter från drivmedelsleverantörer (vilket därmed självklart helt betalas av slutkunden). Avgiften ska täcka den omfattande ökningen myndigheternas arbete med tillsyn och ärendehantering efter bla nya drivmedelsfördningen 2011 med exv krav på rapporteringskyldighet. Berörda myndigheter är Transportstyrelsen och Energimyndigheten. länk

Regeringens proposition 2013/14:180 kom den 18 mars och utskottsbetänkandet bifölls i riksdagen den 10 juni (länk).

Notera passusen i propositionens första sammanfattning, där man försöker hänvisa till "tillsyn över system för bensingasåterföring" när såväl övriga dokumentet som själva lagändringen (2011:319 22§ punkt 9) är allmän och öppnar upp för alla former av (obegränsade) avgifter. Detta verkar dessutom remissinstanser ha opponerat sig mot, men (som vanligt?) utan resultat (se prop 4 kap).

Politik och demokrati i det mätbara samhället? Med lite mer byråkrati och tillhörande avgifter skulle behövs väl snart inga skatter? Och ändå kan vi sysselsätta fler välbetalda statstjänstemän - underbart.
Men herregud.. Som att bränslet idag skulle vara speciellt dyrt? Det är ju allt annat som kostar! Milkostnaden på en skapligt ny bil är ju uppåt 30-35kr/mil.. Och även en 10 år gammal bil har milkostnad som till absolut största del består av andra saker än bränsle. Höjer dom soppapriset med 50% gör det ändå inte mer än typ 5kr/milen för mig! Höjer dom med 70 öre som Miljöpartiet vill göra blir det 40 öre mer per mil.. Det är ju fasen inget att gnälla över.
joel80 skrev:Höjer dom med 70 öre som Miljöpartiet vill göra blir det 40 öre mer per mil.. Det är ju fasen inget att gnälla över.
70öre höjning är 49spänn per tank i mitt fall(70l tank), det är t ex en kartong kattmat som dom "snor" av mig. 49kr kanske inte är mycket för dig, men för dom som har det snålt ställt så kan dom 49kr vara skillnaden från att äta eller svälta dom 2 sista dagarna innan lön.

Så länge dom inte kommer med en vettig anledning mer än ren och skär girighet så kommer iaf jag fortsätta protestera mot höjning av bensinpriset. Vi betalar ju redan typ 12kr/l i skatt...
joel80 skrev:Men herregud.. Som att bränslet idag skulle vara speciellt dyrt? Det är ju allt annat som kostar! Milkostnaden på en skapligt ny bil är ju uppåt 30-35kr/mil.. Och även en 10 år gammal bil har milkostnad som till absolut största del består av andra saker än bränsle. Höjer dom soppapriset med 50% gör det ändå inte mer än typ 5kr/milen för mig! Höjer dom med 70 öre som Miljöpartiet vill göra blir det 40 öre mer per mil.. Det är ju fasen inget att gnälla över.
skitsnack skulle inte bränslet va spesielt dyrt va :shock: ! på min bil är soppan den största kostnaden s70 GLT 00a.
håller med Lucifer ovan.
höjning för dig ja verkar inte ha nån betydelse! men vi andra fattiga då?
soppan skulle kosta typ 6-7 spänn lit så vanlit folk slapp å betala för att ta sig till sitt skit knog
alltså att soppan käkar upp för mycket av lönen å inge snack om nån sketen mil ersättning nu
eller flytta byta jobb osv för det är inte så lätt för oss vanliga.
nu vill ja nog ha ett svar här Joel.

hasse.
70öre/liter blir drygt 2000:- mer i soppakostnad för mig per år... Jag har ingen lust att betala så mycket. Bättra att höja tobak & alkoholskatten. Alkoholen är ju den värsta boven för hälsan & trafiken!
Fånigt... som att nån som lever på existensminimum och får bekymmer om de får betala 50kr mer i månaden kör så pass mycket.
Cykla i 1,5 mil under den månaden så sparar man in till kattmaten.. om det nu är det som avgör. Med rätt politik behöver inte speciellt många leva på existensminimum heller.. men det är en annan diskussion.

Vi behöver en höjning på 30-40% på soppapriset för att få fram andra alternativ och få slappa nötter som mig att försöka hitta andra ressätt.

Jag är för övrigt inte speciellt rik.. Vi har årsinkomst i familjen på ca 500k, med 2 barn och villa. Om jag får betala 1500kr eller 5000kr mer per år p.g.a att man skitar ner så får det vara så.

Vad vill du ha svar på gubbstrutt? Att du verkar ha en bil som drar för mycket soppa? Eller att du troligen räknar lite galet? Service, reparationer, skatt, besiktning, däck mm.. menar du att du klarar dig på mindre än vad soppan kostar?

Jag förstår att det finns många här (på ett bilforum) som inte alls förstår (eller håller med om) det jag pratar om... men många av er kan nog ändå räkna och det brukar alltid tas upp att just milkostnaden innehåller bra mycket annat än förbrukning. (Speciellt när man snackar om eco-körning och att spara nån dl här och där.)
Kör man en äldre bil så står ju bränslet för en större del av totalen än på en nyare, det samma om man kör väldigt många mil per år, men oavsett. 2000kr på ett bilägande, per år, i totalen, det är absolut ingenting. Om ens personliga ekonomi står och faller med 2000 spänn, eller att det ens gör en skillnad i ett årligt perspektiv, då bör man nog fundera på om man verkligen har råd att ha en bil överhuvud taget.

Sen är ju alltid 2000kr 2000kr, men man får nog sätta det i perspektiv om man inte skall bli en sur, grinig och bitter gubbstrutt.... Det förlorar man bara själv på.
joel80 skrev: Vi behöver en höjning på 30-40% på soppapriset för att få fram andra alternativ och få slappa nötter som mig att försöka hitta andra ressätt.
Staten tar in 100.000.000.000 Kr i energirelaterade skatter (CO2, skatt, moms på energi osv), per år, skulle det alltså inte räcka till att ta fram några vettiga alternativ.

Idag sade man att man ville skjuta till 50 miljoner till solcellssatsningen som löper 2010-2015. Under den tiden tog man in 500.000.000.000 i energiskatter och vill växla tillbaka 50.000.000 dvs 0.01 % ytterligare av pengarna man tagit in. Himmel vilken satsning.....

På miljöbilsidan vill man lägga 0 kr genom att höja skatten lika mycket som man subventionerar nya miljöbilar. Alltså vill man inte lägga en enda spänn av de 100.000.000.000 kr man tar in.

Känns verkligen som ytterligare höjningar är det som kommer att fixa detta.

Nä det effektivaste för miljön vore ju att avfolka landsbygden och se till att alla flyttar in till de 3 storstadsregionerna och därmed kan åka kollektivt.
1. Det är tråkigt att man måste hitta på komplexa metoder som diverse konstifika avgifter, när det troligen är enklare att höja skattesatsen om man nu måste ta in mer pengar. Nya avgifter = ny byråkrati = nya kostnader. Tveksamt om avgifterna bär sig själva... Kilometerskatten på dieselbilar (om ni minns) hade väl knappt nåt överskott med all den komplexa hanteringen som den innebar; jag tror att det ofta blir så.

2. Problem med bränsleförbrukning som borde sjunka ligger i stor del hos producenterna, som inte vågar avvika från prestandakriget och utrustningskriget. Tunga bilar som kan axa fort kommer aldrig att bli de snålaste fordonen. Det finns två kolliderande kravbilder: å ena sidan säkrare, lyxigare och därmed tyngre bilar som ska gå fort och som skapar mer bränsletörst, står emot de självklara kraven på mindre motorer, lättare fordon och försiktigare framfart som skulle ge lägre förbrukning. Problemet är vårt fel (bilköparnas) och, möjligen, myndigheternas (som inte vågar styra upp vilka bilmodeller som får säljas).

3. Det är fånigt med ologisk beskattning. Fordonsskatt tas ut baserat på det teoretiska utsläppet av CO2 hos en modell och kan bli rätt hög även på "mindre" bilar. All sådan skatt skulle givetvis ligga på bränslet; det är inte ägandet av en bil som ska kosta, det är brukandet. I detta fall är ju dessutom skattegrundande egenskaper rena skämtet...

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]