Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
chraist: du vet väl att dina smileys inte funkar utanför mobilappen eller vad du nu använder? Vi ser bara "emoji6":

850R var toppmodellen med några hästar fler än vanliga turbon. Motorn var dock den vanliga, bara lite uppskrämd.

Till skillnad från föregående års T5-R så var dock R inte nödvändigtvis maxutrustad och inte heller tillverkad i begränsad upplaga.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
chraist skrev:
ChelseaHansa skrev:Svärsonen har en 850R och jag undrar vad R står för.
R står för "Refined" Bild

R stod för Racing och att Volvo var med i BTCC och att bilen var vassare i prestanda. Men det var på 850 tiden.

Nuförtiden står R för (Refined) dvs plaststyling och inga prestanda längre.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tänkte just detsamma..... På den tiden så stod ju R för Racing vol:-) Ingen har väl glömt Rydell m fl när de drog fram med 850

Med kombiversionen av Volvo 850 tävlade Rickard Rydell i BTCC 1994. Till säsongen 1995 bytte dock Volvo från kombiversionen till sedanversionen av Volvo 850. Detta var på grund av att vingar blev tillåtna bak på bilarna, men fick inte gå över taklinjen, vilket i praktiken diskvalificerade kombimodeller, som då inte kunde ha någon vinge.
Användarvisningsbild
av Vojje
antagligen en efterkonstruktion. "R" såg häftigt ut på bakluckan jämfört med t.ex. "F" eller "J" och om man ville kunde man översätta det till "racing", "rally" eller varför inte "Rydell"?
Användarvisningsbild
av Nexus
Nä på den tiden stod faktiskt R för just Racing enligt media. Satt just på dasset läste "Teknikens värld alla bilar 1998" och då nämns 70 seriens R bilar som just R som i Racing.
Användarvisningsbild
av Vojje
kanske dax att damma av det dasset och få in lite nytt "material" :D
R=Racing, vi kör på det :-)-)

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]