Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jimbomas
Vid rutinkontroll idag lossnade handtaget på oljestickan och den satt fast en bit ner i röret. Lyckades med lite pill dra upp den men då visade det sig att den var av på mitten och jag hörde hur den andra halvan ramlade ner i tråget.

Problemet är att verkstan inte har helgöppet så jag kan inte köpa en det jag behöver för att riva tråget och plocka ur stickan och jag måste ta mig till jobbet på måndag (12 mil tor).

Är det någon fara att köra med halva stickan nere i tråget någon dag tills jag har delarna?
av xxargs
Det där lät lite... snopet...

Det är väl inte den mest rätta forumet att ställa denna fråga då det är en Toyota - men forumet är ju som tur var inte bokstavstrogen heller så någon kanske kan berätta hur det ser ut nedanför inne i tråget.

frågan är om biten är kvar i röret med tillräcklig instick eller om den har lagt sig i botten

i förstnämnda så kanske man vågar att köra runt lugnt utan att den far runt på olyckligt sätt, i senare fallet så vete det fan - det kan kosta en ny motor...

Annars kanske det går att få ned tråget utan allt för stor jobb och plocka ur biten och sätta upp det igen med befintlig packning och det får läcka olja om det bestämmer sig för det, tills du inhandlat nytt och göra om jobbet igen...

(kör själv Toyota Corolla som brukis och än så länge har den inte krånglat en endaste gång eller behövt reparera något utöver normal service och slitagedelar trots 18000 mil)
Riktigt snopet, men under tiden jag väntade på svar försökte jag fixa det och jag lyckades faktiskt fiska upp den! Efter jag skrivit inlägget såg jag att stickan var kvar i röret, men den har som en krage eller vad man ska säga en bit ner som måste ha halkat utanför röret och fastnat.

En bit ståltråd lyckades få den att ligga rakt mot röret och sen efter ca 100 försök så kunde jag fiska upp den med lite "klet" på ståltråden. Skam den som ger sig... :)

Ursäkta otroheten mot volvo. Men jag tänkte bil som bil och orkade inte registrera mig på ett annat forum för bara det. Tack för svaret i alla fall.
Användarvisningsbild
av Nexus
klart du ska ställa fråga om Toyota eller vilken bil som helst. Finns folk som jobbat med de bilarna tidigare :roll:
Kupefilter sitter bakom handskfacket och byts på 30 secunder :D
av xxargs
Jag kan föreställa mig precis hur det påfrestar tålamodet - men det viktiga är att man inte ger upp för lätt (även om man åkallar både höga och låga makter under tiden man håller på att lirka med detta och det bara _nästan_ fastnar/krokar på, gång på gång) och i det här fallet löste sig ett akut problem som annars hade blivit jäkligt knöligt att hantera...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lusigt, jag tänkte svara igår innan sängen, men orkade inte.
Det jag skulle föreslagit var att kolla om biten fortfarande var kvar i röret. Om så var fallet så skulle jag föreslagit att fiska upp den med en "teleskop" magnet(det har väl alla i sin verktygslåda? :)) alt. ta bort röret och plocka ur stickan.

Bra att det löste sig iaf, kan tänka mig att du stod som ett fån när bara halva stickan kom med upp :lol: Skulle iaf jag ha gjort :lol:
Nu fick jag en flashback från när jag sotade skorstenen första gången och kroken till själva repet till viskan gick av. Viskan satt fast ungefär tre meter från toppen..
Hängde på en S-krok i repets ögla och tänkte att jag får testa att fiska, såg framför mig hur jag skulle stå där i tre dygn och försöka.. Eftersom det blåste lätt ute så var det ju liksom som dammrök i pipan hela tiden och därför omöjligt att se viskan..
Blev jag snopen eller blev jag snopen när jag på första försöket fick kroken i hålet på viskan och kunde dra upp den direkt!

Och ja, jag köpte en lott senare samma dag, men då var turen slut! :-)

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]