Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har bra koll på KVD och Garantibil, mindre på Netbil.
Borde det inte bli lite mer konkurrens snart? KVD tar ju 10 000..
VIlket är bäst eg.? Har en känsla av att KVD är mest noggranna med bilens skick. Har också en känsla av att de finaste bilarna inte hamnar här...?
PH
av Lövet
KVD vill jag påstå är klart bäst. De gör noggranna tester och det som inte upptäcks kan du reklamera. (Jag har gjort det flera gånger, dessutom på rena slitdelar om skicket avvikit tillräckligt mycket).

Netbil gör rätt slarviga tester och kompenserar sedan med att klassificera allt som gått över 15 tusen mil, eller är importerat, eller är en sportbil, eller är lite äldre, som reparationsobjekt. Det tror jag faktiskt är direkt olagligt.

Garantibil är en mikroskopisk spelare än så länge. Har en del märkliga inslag som att de i sina köpråd skriver att man ska göra upp affären på en OKQ8 mack?! Bolaget är startat av bland annat av "ofrivilliga avhoppare" från Hitta.se http://www.resume.se/nyheter/media/2010 ... -hitta-se/ Ryktet på stan säger att de sålt enstaka bilar, inte mer.
av perhall
Garantibil har inte sålt många bilar, det har jag också hört från "säkra källor" samt man ser ju på hemsidan att det inte rör sig snabbt.
Tycker också de verkar ha "sämre" bilar i snitt, mer skador, sämre skick, mer såna som privatpersoner haft svårt att sälja själva...
Dock är ju 2 års garanti bra. Vet ej hur bra den är men det lockar mig att kunna sälja bilen där för 2 års garanti är ju en bra sak som säljargument.

Att man träffas på en mack och stämmer av känns ju inte så kul. Hela grejen är ju att man ska slippa det. Dessutom är ju KVD en reggad bilhandlare vilket precis som du säger innebär att man som köpare kan reklamera. Som säljare är det också bra eftersom det inte "kan" bli några efterspel...
PH
av Bewsfroe
perhall skrev:Att man träffas på en mack och stämmer av känns ju inte så kul. Hela grejen är ju att man ska slippa det.
Någonstans måste man ju träffas?

Grejen med att mötas på OKQ8 är att det är en av Garantibils sammarbetspartner. Säljaren tvättar sin bil billigt inför garantibilstestet, köparen får oxå bra pris på tvätt samt 20 öre/liter första tankningen. Är ju inget måste, jag hämtade min garantibil hemma hos säljaren.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Köpt på både netbil och kvd, kvd har jag genomgående superbra erfarenheter av, netbil har jag endast upplevt nån fnstaka gång, det är mycket mer "informellt" men inte sämre för det.
av perhall
Bewsfroe skrev:
perhall skrev:Att man träffas på en mack och stämmer av känns ju inte så kul. Hela grejen är ju att man ska slippa det.
Någonstans måste man ju träffas?

Grejen med att mötas på OKQ8 är att det är en av Garantibils sammarbetspartner. Säljaren tvättar sin bil billigt inför garantibilstestet, köparen får oxå bra pris på tvätt samt 20 öre/liter första tankningen. Är ju inget måste, jag hämtade min garantibil hemma hos säljaren.
Ja inget fel på stället i sig, men jag tycker ändå det är en fördel med KVD att man slipper åka och träffa köparen och att man slipper det juridiska ansvar som följer av försäljningen (jämfört med när KVD som näringsidkare tar på sig det).
PH
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]