Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ola311
Tjena finns de någon dieseltillsats som man kan fylla på i tanken som rengör eller gör annan nytta??
av Rådlös
Du frågar rent allmänt på ett stort område. Det finns både "Humbug Snake Oil" och några verksamma ämnen.
Ett av dom i senare kategorin är inte något medel som "gör motorn starkare, effektivare, bränslesnålare samt som en extra bonus, gör bilägaren rik och vacker och stark och lycklig".
Däremot kan det göra nytta i samband mot så kallade dieselbakterier. Det är så att mikrober, levande mikroorganismer, kan leva i dieselolja. Men det kan dom endast om det finns vatten i dieseloljan. Och det har visat sig att så kallad miljödiesel kan lätt "ta åt sig" vatten. Därför kan mikroberna förekomma i dieselbränsle. Där ställer dom till elände med igensatta filter och bränsleledningar etc. etc.

Tillsatsen heter Grotamar, Googla på detta, och det används efter att man har gjort ren bränsletanken då man har blivit drabbad av mikroberna. Det är dyrt och giftigt. Man skall alltså använda det rätt enligt anvisningar och i rätt mängd. Och det är inte på något sätt effekthöjande eller bränslebesparande.

Tidigare har det funnits motsvarigheten till K-sprit, jag tror det hette Diesel K-akut eller något liknande? Det var helt enkelt vanlig etanol och kunde ta till sig vatten så att det brann upp. (Etanol plus en viss del vatten kan förbrännas)
Det är möjligt att denna Diesel K-akut finns kvar, det kan ju vara värt att fråga efter den. Men den gör inte bilen snabbare eller ägaren rikare eller mer framgångsrikare. Den ende som blir rik och lyckligare av dessa medel är tillverkaren/försäljaren.
av Ola311
Gör inget om de den inte drar mindre eller blir snabbare :) tänkte mest om de finns något som är bra för bilens livslängd.
Användarvisningsbild
av crumpets
Alla findieslar har redan en massa rengöringstjosan i sig. Någon nonamediesel på jet lär inte vara lika påkostad. Miles diesel och Preem ACP är de som marknadsför det hårdast. Varvar du mellan dessa borde du få alla möjliga bra tillsatser totalt sett.
Användarvisningsbild
av crumpets
Snikdiesel + tillsats = findiesel. Du lär inte ens spara några pengar på det. Men att hitta de vettiga tillsatserna ute i butik hade jag aldrig vågat mig på. Dels blir det på en höft när man blandar själv i tanken och dels vet ingen vanlig konsument vad som är bra eller dåligt.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]