Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Den här metoden praktiserade jag på min T4:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Träffade på honom som köpte min förra T4 (MY11) och han kom att åka med mig i min T4 (MY12) och efter 3 km sa han: "vad pigg och tyst din motor är".
Kan ju vara uppgraderingar men det kan också bero på att jag tillämpade Motomans metod.
Innan jag slog till stämde jag av med två kolleger (båda civilingenjörer) som jobbar med motorutveckling, den ena gav mig full support (" biltillverkaren är rädd att man kör hårt när motorn är kall, och att man kör för snabbt, vi har haft flera motorer som rasat för att de körts för lugnt, men ingen för att den körts för hårt") f. 19 71, och en som var neutral eller smått skeptisk, f. 1978.
Vad säger ni andra? Testat?
Min T4 går piggare, bättre, tystare och snålare än någon annan T4 jag kört. Men jag vet ju inte, kanske rasar den tidigare, eller håller längre som Motoman säger...
Per
Den här tråden ska jag följa med spänning :-)

Vet inte svaret själv på det här.

Har själv alltid fått för mig att det är bättre att ta det lugnt i början sen blåsa ur den med jämna mellan rum för att hålla motor i rent och bra skick så ingen kolvring fastnar av för lång tids körning lugnt.
Men kanske helt fel?

En bänkningfirma vi anlita för några år sen lätt lite svävande på svaret om att pressa en helt nybyggd trimad motor utan en minuts inkörning när vi skulle bänka en helt nybyggt motor för några år sen när han fick höra att den var just helt nybyggd och inte inkörd. Men vi bänka den och pressa ur den så avgasslangarna i metall rök av värmen. Rätt eller fel, bra fråga? Han som ägde motorn en barndomskompis ansåg att det är bara att renovera om den kraschar ställ in den för Max effekt sa han.

Ska titta igenom instruktionerna till våran 2 takts Evinrude från 1987 kommer ihåg att inkörningsprocessen var lite annorlunda på den med bland annat att den skulle köras på full gas ganska länge för att sen ge full effekt. Men kommer inte ihåg exakt. Ska ta en titt nästa gång ute på sommarstället vad det stod.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]