Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av specos
Rekommendationen från Volvo är att byta vartannat år. Har dock haft en del diskussioner med bekanta som ägt och äger lite nyare bilar som dock, dem veterligen, inte bytt någon bromsvätska på väldigt många mil. Och de servar bilarna på Volvo-verkstad och får således inte någon fråga.

Jag skall själv göra service på min bil som är 4 år/8000 mil som enligt tidigare verkstäder (samma Volvo-auktoriserade på de 7 servicarna) inte bytt någon bromsvätska.

Brukar ni få frågan vid service om ni önskar byta bromsvätska? Vad vet jag, det kanske är onödigt även var 4:e år...
Användarvisningsbild
av MartinS
Allt beror på i vilken miljö bilen befunnit sig. Volvoverkstaden kan mäta fukthalten och då rekomendera byte eller ej. Jag anser två år vara aldeles för ofta för en bil i normala svenska miljöer.
Användarvisningsbild
av Perra83
I fortsättningen kommer jag att byta oftare än tidigare. Kanske i samband med byte av beläggen som tycks slitas snabbare än tidigare. Beläggen bak på V60n är snart slut efter snart 4900mil.
av kvillebäck
Jag har aldrig bytt :roll: trots att jag jobbar med service så brukar den punkten passera obemärkt. Jag har aldrig haft problem med rostiga kolvar eller andra delar. Troligtvis hade det blivit om jag haft bilarna längre.
av rid54
Det går ju att mäta fuktkvoten i vätskan, men finns efter en service något protokoll från mätningen med beslut om att "inte byta"? Om inte vet man ju inte om nån brytt sig överhuvudtaget. Personligen (bor i Sthlm-trakten) skulle jag nog fundera över byte efter 4 år eller så.
Användarvisningsbild
av Perc
Då bromshydrauliken rostar inifrån och kolvarna kärvar ihop är det bilens fel. Jävla skitbil, jag ska aldrig köpa en volvo/ford/toyota/renault/peugeot/lada/borgward igen.

Det är absolut aldrig användarens fel, att man inte bytt bromsvätska på 15 år.
Användarvisningsbild
av MartinS
Intr börjar det rosta för att man inte byter bromsvätska. Det som kan hända är att du får bromsbortfall för att vätskan kokar om vattenhalten är för hög, men snackar vi en inbromsning så krävs det rejält med vatten för att det skall hända.
av perhall
Perra83 skrev:I fortsättningen kommer jag att byta oftare än tidigare. Kanske i samband med byte av beläggen som tycks slitas snabbare än tidigare. Beläggen bak på V60n är snart slut efter snart 4900mil.
Det beror dock inte alls på bromsvätskan...
PH

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]