Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvo850T5
#884829
undrar lite vad som ska göras för att få på en b36 på en vanlig låda. menar då m46 eller m90 vilken som nu är lättast. vet att man behöver göra en adapter för det men har inte fattat riktigt vad det är i detta fallet någon som har en bild hade ju varit väldigt bra. behöver lite vanlig fakta om den med för jag har knappt fått fram nått om den och det man får fram är samma överallt men vill veta vad en frisk motor drar ungefär per mil. eftersom det är två b18 som är ihop satta har jag bara gissat mig till vad två såna skulle dra men det stämmer säkert inte. hade tänkt ha ner en sån nån gång i något för det hade varit kul men vet inte riktigt vad en komplett och fungerande motor skulle kosta och hur lätta dom är att få tag i. kanske nån på forumet har en. hade inte tänkt köpa en nu men om ett par år.
mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#893534
B36AV som den heter var tänkt som motor i Volvos nya "prestige bil i början på 60-talet. Den blev (tyärr?) nerlagd, men motorn hamnade i en lastbil (!!) i stället (Volvo Snabbe). Det är ju där (militärt överskott?) man kan få tag i dom. Jag vet att det finns entusiaster som monterat denna motor i PV 830 (Suggan) men vad för växellåda dom använt vet jag inte. Kanske kåpan från ED ( original motor i "Suggan") motorn passar?? Kolla på internet på klubbar som "håller på" med PV 830 och militärens versioner av den (TP21).

Mvh
Lennart
av Rådlös
#893585
Här kan du hitta en firma som tillverkar adaptrar för kopplingskåpor: http://www.smt.nu/ Nu är din motor inte av det vardagliga slaget, men dom säger lite kort i sin reklam att dom kan även hjälpa till med det som inte är hyllvara.

Du skall ha lite klart för dig att bara för att det är en V8 så är det ingen värstingmotor. "Bara" 120 hkr om jag minns rätt? Det var mycket då när motorn var ny, men i dag är det inte så mycket att komma med om man inte är entusiast eller "freak" på något annat sätt. Du nämnde "två B18" Det lär vara så att det finns inte en enda skruv som stämmer överens mellan dessa två motorer.

Förutom dom fakta som LennartE beskrev, så fanns den även som båtmotor. Det kan ge lite fler möjligheter att söka reservdelar om det behövs. (Men det är inte helt säkert)

Hoppas du får till något kul projekt med din motor.

Jag ser att länken till SMT krånglar lite. Firman heter i klartext: Scandinavian Marine Trading AB och finns i Oxelösund. Sök upp dom "manuellt" om länken inte fungerar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#893657
Det fans en AQ180 som var baserad på B36AV motorn, och så hittade jag detta,
http://www.tp21.org/b36_motor.htm
Kolla på traktorn också och så har han en Suzuki 1100 med en 3 hästars tändkulemotor.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av P210
#893721
Tyvärr är B36:an en riktig skitmotor, och finns tyvärr en massa felaktiga myter om denna volvos första V8:a!
Tex att B18 + B18 = B36 Alltså Volvos V8 B36 är i stort sett två B18 motorer samma kolvar m.m.
Dom enda delarna som är lika som B18 är: Ventiler, styrningar, ventilfjädrar, lyftare och kolvringar.
Kolvar borrning slag är likvärdiga, men kolvbulten sitter inte på samma höjd som till B18/B20
Dessutom har motorn insug och avgas av typen cross-flow, alltså inte in och ut på samma sida som B4B/B16/B18/B20.

Motorn är istället en vidareutveckling av motorn B8B som satt i prototypen Philip från 50-talet.

Det är en lågvarvig lågkompressionsmotor gjord för lastbilar och troligen inte särskilt kul att köra med i en personbil,dessutom svår att få tag i delar till. Den låter ju inte ens som en "riktig" v8, låter ju bättre än en rad 4:a men har ändå inte det där riktiga mullret man vill ha..
Tog mer bensin än två B18 när den satt i lastbil eller som utbytesmotor i Suggan.

Lådor är svårt, många är de som av nostalgiska skäl velat ha ned den i en personbil/terrängsuggan. Har för mig att jag läst att det ska finnas en Wheels med reportage om en amazon med B36:a i (Wheels nr 2 1984 obekräftad uppgift). Gissar att den marchvarvar 3000rpm!

Reparationsmanual finns här:
http://www.leopardmotor.com/Repair_manual_B36.pdf

När det gäller lådor har det sneglats på de flesta automatlådor till amerikanska 50-tals V-åttor i lämplig storlek, men jag har aldrig läst om nån som passar.
Startmotorn är fäst i sprängkåpan vilket kan knöla till det hela en aning:
Bild
Lite läsning:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 4&start=60
Här är motorn i en modernare bil, kan någon gissa vilken?
Bild
Sprängkåpan:
Bultönstret verkar rätt symmetriskt, bara att skaffa en rejäl aluklump och börja fräsa!
Bild
Originallådan:
Bild
av *pettson*
#893739
:D Downsizing är på tapeten.. Gör som min gamle fordonslärare.
Tröttna på en B18. Halvera den, kalla den B9 och montera denna tvåcylindriga skapelse i en älgdragare.
av Rådlös
#894109
P210: Du frågar om vilken modernare bil V8-an sitter i? Fästena för kylaren ser bekanta ut. Likaså bromsoljebehållaren. Även den tvära torpedplåten och fjäderbenstornen.
Något skall jag svara så det blir Volvo 200. Skulle väl heta Volvo 284 om det följer tidigare nummer?
Användarvisningsbild
av P210
#894413
Exakt, måsta vara en tidig 240, årsmodell -75 är ju poppis för V8 konvertering de det är sista årsmodellen som är fri från nyare avgasreningskrav. Tyvärr lyckades jag inte hitta mer bilder/info om bilen, undrar om han har motorn kopplad till originalväxellådan?
av Rådlös
#894589
Det finns ju självbyggare som gärna tar utmaningar. Jag har läst på 90-talet om en som satte en 5 cylindrig 850-motor på drevet i sin båt. Han svetsade ihop två olika halva kopplingskåpor för att få det att passa.
Han hade t.o.m Lambdasond men den hade en förmåga att brinna upp hela tiden.
Lite överkurs: Det är först i våra dagar, ungefär dom 5 senaste åren som Volvo Penta har Lambdasond och katalysator i marinmotorerna.
Användarvisningsbild
av Perc
#894920
Och då är Volvo antagligen tidigt ute på den punkten, skulle jag gissa. Det finns ju inte riktigt några miljökrav på sjön som det finns i trafiken på land, så det är inte så noga. Men Volvo vill väl värna om miljön kan jag tänka mig. Inget fel på det.

"Volvo Penta" behöver för övrigt inte innebära att det är Volvos motor, om nån trodde det. Man har använt dieslar från bl.a. Perkins och Peugeot-Indenor, samt många andra tillverkare. Bensinarna är ju ofta rödblockare men inte alltid. Orsaken stavas förstås volymer - det finns helt enkelt ingen som har råd att ta fram helt egna motorer till en så liten marknad som marinmotorerna trots allt är. Man köper in och "marinerar", som det heter. Sen smäller man Volvo Pentas logo på. :)

Undantagen är ju då t.ex den gamla rödblockaren, och så D5:an i modern tid. Den hette D3 då Volvo Penta började sälja den.
Huvisolering

På tal om besparingar, har en ultimate V60 2[…]

Bensinpriser v2

Idag är det ju rånarbilligt att tanka 1[…]

Vi som beställt EX90

Jag väntar mig ingen leverans före nove[…]

Ja, en trasig abs-sensor ska inte orsaka totalt st[…]