- sön 20 jul 2014, 17:15
#881710
Har tyvärr inte kunnat få verkstadstid tills förrän efter semestern, tack Volvo! Så jag får väl höra mig för om nån annan haft samma fel och det finns nåt bonnknep för att kicka igång den.
När bilen stått i starkt solsken en längre tid är AC:n helt stendöd. Det verkar korrelera hyfsat bra med när utomhustempmätaren säger 28+. Det ska vara riktigt grisigt varmt och problemet uppstår alltid när den stått i solen nån timme och man sen ska köra iväg. AC:n är då helt stendöd och blåser ouppvärmd luft. Detta kan hålla i sig i timmar. När det sedan blir ett kortare regn eller en stund i skugga drar den igång snällt och blåser svinkall luft efter bara någon minut och funkar sedan perfekt.
Det känns som att nåt spjäll nånstans utvidgar sig och fastnar när det är för varmt, kan det vara så att jag fått in ett löv eller nåt i en känslig plats i AC-systemet? Nåt annat jox? Kom gärna med teorier :)
Eftersom den kyler helt fullt vid upp till ~25+ har jag uteslutit dåligt med gas och smuts på kondensor. Jag hade bilen inne innan semestern för detta och de såg nån felkod och prövade att byta en styrenhet men fick inte tillbaka felkoden och gav då upp och sa att jag ska höra av mig igen om problemet uppstod igen, precis som man kan vänta sig av en riktig kvalitetsverkstad... Har nu suttit och kört 40+ mil i en ångbastu och är lagom nöjd med servicen.
När bilen stått i starkt solsken en längre tid är AC:n helt stendöd. Det verkar korrelera hyfsat bra med när utomhustempmätaren säger 28+. Det ska vara riktigt grisigt varmt och problemet uppstår alltid när den stått i solen nån timme och man sen ska köra iväg. AC:n är då helt stendöd och blåser ouppvärmd luft. Detta kan hålla i sig i timmar. När det sedan blir ett kortare regn eller en stund i skugga drar den igång snällt och blåser svinkall luft efter bara någon minut och funkar sedan perfekt.
Det känns som att nåt spjäll nånstans utvidgar sig och fastnar när det är för varmt, kan det vara så att jag fått in ett löv eller nåt i en känslig plats i AC-systemet? Nåt annat jox? Kom gärna med teorier :)
Eftersom den kyler helt fullt vid upp till ~25+ har jag uteslutit dåligt med gas och smuts på kondensor. Jag hade bilen inne innan semestern för detta och de såg nån felkod och prövade att byta en styrenhet men fick inte tillbaka felkoden och gav då upp och sa att jag ska höra av mig igen om problemet uppstod igen, precis som man kan vänta sig av en riktig kvalitetsverkstad... Har nu suttit och kört 40+ mil i en ångbastu och är lagom nöjd med servicen.