Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Har tyvärr inte kunnat få verkstadstid tills förrän efter semestern, tack Volvo! Så jag får väl höra mig för om nån annan haft samma fel och det finns nåt bonnknep för att kicka igång den.

När bilen stått i starkt solsken en längre tid är AC:n helt stendöd. Det verkar korrelera hyfsat bra med när utomhustempmätaren säger 28+. Det ska vara riktigt grisigt varmt och problemet uppstår alltid när den stått i solen nån timme och man sen ska köra iväg. AC:n är då helt stendöd och blåser ouppvärmd luft. Detta kan hålla i sig i timmar. När det sedan blir ett kortare regn eller en stund i skugga drar den igång snällt och blåser svinkall luft efter bara någon minut och funkar sedan perfekt.

Det känns som att nåt spjäll nånstans utvidgar sig och fastnar när det är för varmt, kan det vara så att jag fått in ett löv eller nåt i en känslig plats i AC-systemet? Nåt annat jox? Kom gärna med teorier :)
Eftersom den kyler helt fullt vid upp till ~25+ har jag uteslutit dåligt med gas och smuts på kondensor. Jag hade bilen inne innan semestern för detta och de såg nån felkod och prövade att byta en styrenhet men fick inte tillbaka felkoden och gav då upp och sa att jag ska höra av mig igen om problemet uppstod igen, precis som man kan vänta sig av en riktig kvalitetsverkstad... Har nu suttit och kört 40+ mil i en ångbastu och är lagom nöjd med servicen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Startar kompressorn ? Går kylfläkten? Är ac-rören in till kupén kalla?
Användarvisningsbild
av Perra83
Magnus308 skrev:Shimsa kompressorn

Gapet i kopplingen ökar vid värme och magnetkopplingen orkar inte dra när det blir för stort vilket bara händer när det är väldigt varmt.
Finns en tillfällig bonnlösning med plastbitar som man sätter på kompressorn utan att demontera något.
Testa så vet du om det är det som är problemet.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... clutch-fix
Jo men hans bil är ju nästan ny så spelet borde inte vara för stort redan.
Användarvisningsbild
av crumpets
~Kalle~ skrev:Startar kompressorn ? Går kylfläkten? Är ac-rören in till kupén kalla?
Bra fråga! Jag har varit på resande fot och inte kommit mig för att kolla det varje gång problemet uppstått, ska helt klart göra det nästa gång.
Användarvisningsbild
av crumpets
Magnus308 skrev:Shimsa kompressorn

Gapet i kopplingen ökar vid värme och magnetkopplingen orkar inte dra när det blir för stort vilket bara händer när det är väldigt varmt.
Finns en tillfällig bonnlösning med plastbitar som man sätter på kompressorn utan att demontera något.
Testa så vet du om det är det som är problemet.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... clutch-fix
Läser
Man om det så ser ju symptomen extremt lika ut men som Perra säger vore det ju helt galet om en bil med bara 2000 mil på mätaren och bara två halva somrar körda skulle ha slitit ner kopplingen så... Men kanske ändå värt att nämna för mekanikern när man lämnar in.
av svedan
Fick för några år sedan liknande bekymmer. Ena kylfläkten (finns 2 eller 3 st?) startade inte så ac:n stängde av då motorn krävde kyla. Bytte hela paketet fram (plast med alla fläktar på) och sedan allt ok. (Det var varma sommaren för 4-5 år sedan. Verkmästaren var fundersam då de inte hittade felet så det bytte paketet med hans bil och problemet flyttade med!) Bara en tanke...
Användarvisningsbild
av wissel
Hur har det gått med ACn Crumpets ??
Man är ju nyfiken...:-)
Användarvisningsbild
av crumpets
Bilia hade såklart inga tider för inlämning de kommande 3 veckorna så jag har fått boka tid till 13 augusti för inlämning. Felet är kvar :( Blir så innerligt "#%= trött. Ville få fälgen jag skrapade omlackad också (finns såklart inget lackstift till dem...) när den ändå var inlämnad men lack/plåt har ett helt annat bokningssystem och det är totalt nedstängt pga semester så jag fick inte ens boka in det. Tack igen Bilia! Är så evinnerligt trött på allt just nu.
Användarvisningsbild
av wissel
crumpets skrev:Bilia hade såklart inga tider för inlämning de kommande 3 veckorna så jag har fått boka tid till 13 augusti för inlämning. Felet är kvar :( Blir så innerligt "#%= trött. Ville få fälgen jag skrapade omlackad också (finns såklart inget lackstift till dem...) när den ändå var inlämnad men lack/plåt har ett helt annat bokningssystem och det är totalt nedstängt pga semester så jag fick inte ens boka in det. Tack igen Bilia! Är så evinnerligt trött på allt just nu.
Naturligtvis pajjar det i 30 gr. värme som vi nästan aldrig har här. :-(
Förstår din sits.
Har du fått fram Felkoder som kan hjälpa till i gissningarna som Bilia kommer att ägna sig åt ?

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]