Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#881619
Hur skulle export av våra gamla gasbilar kunna utarma hela fordonsparken? Andelen gasbilar är ju en piss i Mississippi.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
#881631
Dom menar väl att beståndet av gasbilar kommer att utarmas och därmed behovet av infrastrukturen. Typ moment 22, men det är väl lika bra att skiten försvinner, gasbilar har väl bara fört problem med sig hittills. T.ex. är räckvidden på en tank oftast löjligt låg och köper du en beg. gasbil måste du kolla när det är dags för byte av gastanken, vilket inte är direkt gratis.
av *pettson*
#881635
Det är väl som vanligt?
Först förklara för massan att om du lägger X kronor mera så får du billigare transport som dessutom är miljövänligare, så styr man över dom ekonomiska styrmedlen dit.
När frågan om hur man ska tanka kommer upp så säger man: Det löser marknaden. Tänk på att du är en pionjär. Går det inte i rätt fart så ska man hota mackarna. Se hur det gått med E85, gör såhär eller så får du böta. Idag finns det överallt men konstigt nog verkar det ändå inte vara en enorm hit trots tvånget för mackarna.
När man haltat sej fram under ett antal år och tiden börjar blir kommen för diverse kontroller och förändringar som kostar ägaren en massa pengar så tja då är man en svikare om man inte vill ta extrakostnaden helt enkelt.

Men vänta bara. 2015 blir det EU lag på att alla nya bilar MÅSTE ha krockgardiner och sidokrockkuddar samt en del saker till då euro Ncap föreslagit detta som utökat skydd. Och 10år är inspektionstiden på allt detta idag.
Efter 10år släpper man det hela till tot 15år med en visuell inspektion. Sen släpper man det.
Får man som man vill ska hela systemen bytas vid 10år istället för en *mindre kostnad*. Nåt som redan i min Xc90 04 beräknas kosta 90.000kr med material och jobb då vi räknade på det på jobbet på grund av en skadad bil.
Vi får väl hoppas att det stannar vid en tanke hos dagdrömmarna. Annars lär vi se 95% av vår bilpark i öst där ingen bryr sej om något.

Vi ser redan idag en del trevliga ordbajseriregler. Där måste man bestämma sej för hur man ska se på saker. Ska man se det enligt typning. Eller ska man se det enligt utrustningslistan. Missuppfatta mej inte, jag vill ha systemen att fungera. Men tvinga då tillverkarna att inte sälja SKIT. Tillverkarna ska ta kostnaderna som uppstår på eftermarknaden precis som på avgassidan.

När du köpte din volvo AWD då var det en framhjulsdriven bil som kunde hjälpa till med bakhjulen. Provningen behandlade den så också. Idag är det en 4hjulsdriven bil som är trasig om den saknar kardanaxel. Provningen är stenhård på att den ska fungera, trots att man saknar utrustning för att både testa driften och bromsarna på tillförlitligt sätt på dom flesta ställen. Systemen är oftast undermåligt byggda och har inte varit tänkta att ens finnas i drift mer än max 10år. Lösningarna på kardanerna bland annat visar att det aldrig varit tänkt att bli gammalt.
Lagstiftningen säger inget om systemet.

SRS systemet är trots sin otvivelaktiga funktion ett SUPPLEMENT alltså ett tillägg. Lagstiftningen säger inget om systemet. Provningen kan inte kontrollera något alls i systemet förutom det visuella. Men har ändå åsikter som kostar många många tusenlappar. Bland annat är utslitna bilbälten efter bara 12-15000 mil ett problem på många märken.

ABS system är också det ett supplementsystem ihop med sina systersystem. BROMS ska det finnas även om alla andra system falierar.
Men icke enligt sbp som stödjer sej på Audis konstruktion sen tidigt 90 tal där bromsen föll bort, en konstruktion som inte finns kvar.
Märkligt nog har man ingen åsikt om hydraliskt bromservo där du är i princip bromslös när du stänger av motorn. Det systemet är mer tungtrampat än vacumservo på grund av hydralservots många ggr bättre servoverkan. De viktiga är fungerande ABS man alltså inte kan kontrollera i hallen. Lagen? Har ingen åsikt.

Kläm in alla system och kräv att samtliga ska fungera i minst 10 år helst 15år. Klassas det som om bilen är byggd runt alla systemen så ska dom också garanteras fungera.
Det är ingen kostnad som eftermarknaden eller kunderna ska ta. Idag anses allt intypat och när du avviker från typningen så finns ett fel. Tvinga alltså biltillverkarna att ta efterdyningarna runt typning/klassning.
av NilsO
#881770
kebabpizza skrev:köper du en beg. gasbil måste du kolla när det är dags för byte av gastanken, vilket inte är direkt gratis
Nja, det där gäller väl mest äldre bilar. Vad jag vet har t ex VW:s gasbilar tankar som inte kräver byte efter viss tid. (Men de måste såklart inspekteras.)
av Lövet
#881784
Detta förvånar mig inte alls. Gasbilar har riktigt dåligt andrahandsvärde i Sverige idag pga dålig räckvidd, få tankstationer, dyrt underhåll av gassystem. Som privatperson finns ju i princip inga incitatment att åka gas eftersom du får samma drivmedelskostnad på vilken normalsnål diesel som helst.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]