Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Min undran;
1. Vad är viktigast att byta på bilen för hemmaservaren?
2. Hur gör Du?

För mig ser det ut så här;
1. Olja, tändstift, (kol)filter.
2. Jag lämnar in bilen till aukt. Volvoverkstad var 3:e service ungefär.
Däremellan lämnar jag in den till en verkstad "runt hörnet" för att få den servad enligt intervallen. Jag känner killen där och vet att han gör ett bra, vitt, jobb (f.d. stcc-mek). Jag byter motoroljan var 700-1000:e mil för att det är relativt billigt för en så vital del.

Som synes är jag väl inte en riktig "hemmaservare" då jag lämnar bort bilen men.. Fyll gärna på med din historia.

M V H
---> Matz
av Addekarlsson
Jag gör det mesta på mina bilar. Idag är dock 960in på verkstad (Bilbolaget Strömsund) för spolning av automatlådan samt framvagnsinställning med rattjustering, för detta har jag inte verktyg till.
Men i helgen ska jag göra en jätteservice såsom byta bromsskivor fram, bromsbackar runt om, multiribbrem, olja, filter (luft, olja, bensin), kylarvätska, termostat mm mm mm mm. Så klart kommer jag se över hela bilen i övrigt med enligt serviceschema, och pricka av allt jag kikat på/åtgärdat.
varför jag inte skrivit tändstift beror på att dom byttes samma dag jag köpte bilen. :D

Så är det kanske en sanning med modifikation att jag gör det mesta på mina bilar. Jag har god hjälp av en kompis oxå, som alltid ställer upp i ur oc skur, så länge han har möjlighet. :D
Han gör det mesta vad gäller el i mina bilar, då han kan det 98756745 gånger bättre än mig. Jag är mer för det rent mekaniska skruvandet.

Utöver ren service i helgen, så ska jag prova hinan med att byta tempmätaren med givare då befintlig har fått frispel, samt så ska jag montera kromringar runt mätartavlorna. Men detta är som sagt om tid finnes, annars blir det en annan helg. :D

Allt detta görs hemma på gården, på grus, i regn, sol och snöstorm eller vad det nu må vara för väder. :lol:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av CarMan
matzen10 skrev:Min undran;
1. Vad är viktigast att byta på bilen för hemmaservaren?
2. Hur gör Du?

För mig ser det ut så här;
1. Olja, tändstift, (kol)filter.
2. Jag lämnar in bilen till aukt. Volvoverkstad var 3:e service ungefär.
Däremellan lämnar jag in den till en verkstad "runt hörnet" för att få den servad enligt intervallen. Jag känner killen där och vet att han gör ett bra, vitt, jobb (f.d. stcc-mek). Jag byter motoroljan var 700-1000:e mil för att det är relativt billigt för en så vital del.

Som synes är jag väl inte en riktig "hemmaservare" då jag lämnar bort bilen men.. Fyll gärna på med din historia.

M V H
---> Matz
jag ska försöka att inte vara spydig, då jag dom senaste dagarna inte lyckas skriva ett enda snält inlägg :wink:
men om man som hema pulare måste ens ställa frågan, så är man inte tilräckligt kunnig!
av Addekarlsson
Tror du missförstod lite nu CarMan. :wink:
Tror matzen10 mer var ute efter vad andra anser viktigt att göra på en service, samt hur man gör för att åtgärda det. :D
Jag grundar detta på att matzen10 själv har svarat på dom frågor han ställer övriga forumiter. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av CarMan
1. kolla att bilan är trafiksäker
2. byt de delar som behöver bytas i förebyganse syfte, så du inte blir ståede eller kör snönder nått så reparationen blir dyrare.

varken mer eller mnidre
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Dags att fylla på i tråden kanske :wink:

Jag håller med CarMan till viss del.

Det man kan byta själv (om man nu skiter i de fina stämplarna i serviceboken :wink:) och som inte är speciellt svårt:
  • Olja +filter
  • Kupéfilter
  • Tändstift
  • Luftfilter
  • Bränslefilter (knepigt på vissa bilar? ?:-/ )
  • Skifta mellan sommar/vinter däck :D
  • Bromsvätska
Hjulinställningar, kraftöverföring, styrning, hjulupphängning är lite mer komplicerat.

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
byten är aldrig et problem, oavsett vad det är. det är att hitta fel innan dom blir värre, så man kan hålla ned kostnaderna & slipper bli stående. det är det svåra för en hemapulare (det förebygande)
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]