Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dagar
Har idag en V70 -99 som gått snart 30 000 mil och ska alltså byta kamrem snart. Har strulat lite med kylaren senaste året och alla jag pratat med säger att mina proble mtyder på topplockspackning. Detta får mig att överväga att byta bil istället för att fortsätta underhålla gamla bettan. Kamrem kostar över 4000 och jag funderar på vilka alternativ jag har nu. Detta kan få mig att tänka alldeles för mycket ibland :) Behöver lite goda råd helt enkelt. Tänkte börja med att förklara min situation.
Jag har stort behov av kombi då jag ofta utnyttjar hela det stora lastutrymmet i Volvon. Jag vill inte ha en bil som är allt för ömtålig då jag har en gård och vill inte förstöra lacken på en nyare bil. På en äldre känns det mer som ett arbetsfordon, rätta mig om jag har fel. Jag behöver en bil som drar släp utan att tveka.

Min tankar har gått ungefär som ska jag kanske leasa en nyare bil?`Vad kostar det i slutändan? (har vänner som gör så) Köpa en gammal mercedes diesel och köra på gammal frityrolja, ja som ni förstår vill jag också komma undan så billigt som möjligt. Dock vill jag inte att det ska vara obekvämare att köra än den nuvarande bilen. Buller är också något jag ogillar. Det ska finnas gott om reservdelar och inte kosta skjortan när saker behöver lagas.

Årsmodell har inte så stor betydelse, pris någonstans mellan 10 000 - 100 000, totalekonomin och driftsäkerheten är det viktigaste. OCH det måste inte vara en Volvo. Jag är egentligen ganska nöjd med min bil men som sagt känns det svårt att argumentera för att behålla den. Frågan är kanske egentligen, varför skulle jag vilja byta till något annat än ännu en v70? Jo, kanske ska fråga hur Oplarna står sig i jämförelse? Jag har en granne som rekommenderar dem varmt, samt att han kommer kunna hjälpa mig mecka lite då han är Opelmekaniker...
av Droopy
vill du komma undan så billigt som möjligt ska du ju helt utesluta leasing och nyare bil, det blir aldrig ekonomisk för fem öre. Det handlar om 4-7k i månaden beroende på vad du köper, grovt räknar med värdeminskning och allt vad det heter.
Användarvisningsbild
av crumpets
Beror på hur mycket du kör. Kör du massor: Köp så gammal bil med så få mil på sig som budgeten tillåter, kör du ganska lite köp en nyare med rejält många mil. Mil och år äter värdeminskning och vill du ha låg totalkostnad måste nån annan stackare ha bitit det sura äpplet på en av dessa :)
av dagar
Bra råd, tack! Men hur står sig Opel Astra eller Vectra, årsm runt 99-02, mot Volvon vad gäller komfort och bullernivå? Jag gillar ju även att laga och byta ut saker själv så det är ju en stor bonus om bilen i fråga är någorlunda enkel att komma åt saker och ting i.
av Rådlös
Jag skall inte ge mig in på värdeminskning etc. etc. Men fundera lite, hur många Opel 99 - 02 ser du i daglig drift och hur många Volvo 99 - 02 ser du i daglig drift?
På något sätt är det knappast tillfälligheter att du ser fler Volvo än Opel.
Användarvisningsbild
av Nexus
gillar du laga saker ska du definitivt köpa en vectra. :shock:
Min brors kompis hade en sådan tror det var en 99-00 och vi bytte nästan allt på den, generator,startmotor mm mm mm han lessna och sålde den ganska fort sen rostar de ju friskt oxå.....
Jag hade nog valt kolla på en V70 med mindre mil på mätaren finns ju en uppsjö av de till salu vilket håller nere priserna sen tycker jag att v70in är lätt skruva med :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Opel Astra från 2005 och framåt är rätt okej kvalitetsmässigt. Men de har ju naturligtvis inte samma detaljkvalitet, material och komfort som en stor Volvo. Tror de ligger från 30 och uppåt med någorlunda vettiga miltal på.

Att privatleasa är bara dyrt om man inte råkar snubbla över någon extremt bra kampanj (vilket är sällsynt), släpp det spåret.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Eftersom du värdesätter lastkapacitet och dragförmåga hade jag siktata in mig på en kombi med drivning på alla 4, tex V70 AWD/V70XC/XC70, antingen D5 eller 2,4T/2,5T. Vet folk som är nöjda med andra märken med samma egenskaper, som tex Subaru Legacy (Outback). Finns även audi A6 Quattro och MB E-klass med 4matic, men där har vi en helt annan kostnad vid tex. service. När det gäller Volvon finns det en uppsjö ute till försäljning, då pratar vi bilar under 13.000 mil/under 100.000:-.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Rkomendera så klart en volvo, eller en subba....
om det är V70 som är aktuellt bör du inte satsa på en tidig modell
av MErikssoon
Du äger en gård!? och vill ha en oöm bil som du kan frakta grejer i!?
En som har fyrhjulsdrift och drar släp utan protest!?
Varför inte en Nissan eller Mitsubishi pick-up.
Köp en med dubbelhytt, flak kåpa och diesel.
Det är slitvargar utan dess like, reservdelar brukar man kunna köpa från bla England och dom är ganska lättmekade,
stel bakaxel med bladfjädrar så dom tål att lastas ordentligt, individuell framvagn med spiralfjädrar.
Med en diffspärr i bakaxel så har du en bil som drar på alla sorters underlag.

Mvh
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]