Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av d98josu
Inköpt på oljaonline för 99kr litern. Tillverkad i maj 2014 och är färsk alltså. (Jag jobbar inte där...). Skall hällas i frugans v70n 2.5t. Frakt 59kr upp till 30 liter.

Bild
Senast redigerad av 1 d98josu, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fisse
Jag vill inte verka överlägsen nu men, Mobil super 3000 X1 Fe
5W30 för 86:-/L Det tycker jag är ett bra pris för oss vanliga dödliga som inte köper olja på fat :roll: Men det här med oljor kan diskuteras i evigheter.... Men jag håller med dig om att det var bra pris! :D

Jag är jättenöjd med min olja jag hällde i vid senaste bytet, hoppas att min motor tycker likadant!
av d98josu
Är det också en ACEA A5/B5 klassad olja? Vad är frakten? Anledningen till att jag frågar är att dessa är mycket dyrare/ovanliga än A3/B3 klassade samt att de volvo jag kollat på efter 2007 kräver den specen för långa bytesintervall
Användarvisningsbild
av fisse
d98josu skrev:Är det också en ACEA A5/B5 klassad olja? Vad är frakten? Anledningen till att jag frågar är att dessa är mycket dyrare/ovanliga än A3/B3 klassade samt att de volvo jag kollat på efter 2007 kräver den specen för långa bytesintervall
Ja visst absolut är det A5/B5. Jag kör ändå inte längre än 1500 mil innan jag byter olja igen. Det är så pass bra pris på oljan att jag tycker verkligen det är värt att byta lite oftare. Jag har även optimerat min motor lite så jag vill inte riskera onödigt slitage.
Jag gillar inte riktigt 0/30 oljan för den är så blaskig o tunn, det blir lite tystare med 5/30. Men det är ju ett val som var och en får ta ställning till. Frakten ingick faktiskt så det var också en av anledningarna jag slog till på den oljan. Annars hade man fått ta och räkna in fraktkostnaden i literpriset och ta ställning till om det verkligen var lönt o köpa.
Användarvisningsbild
av MartinS
Egentligen är det väl Helix AS man skall ha till Volvobilar, men det spelar nog mindre roll.

http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_GT ... TDS_v2.pdf

Den har jag 30 liter av i garaget hemma :)

AV är väl egentligen specad för VW's bilar.

http://www.epc.shell.com/docs/GPCDOC_GT ... TDS_v2.pdf

Men som sagt, det spelar nog ingen större roll.
av gälleryd
jag köbte castrol egde 0w-30 a5/b5, 20 l= 1000 kr, tegnaby-bildemontering åryd (Växjö) :D
av T5Driver
Jag kör på Mobil 1 0W-30, 6l för 686kr inkl frakt hos "Merbil.nu". Byter var 750:e mil plus nu blöja. Det är motorn värd.
Användarvisningsbild
av MartinS
Lucif3r skrev:varför -30? Det lär ju vara som vatten när motorn blir varm...
För att det är det som tillverkaren rekomenderar till moderna lågfriktionsmotorer?

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]