Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Robban12
Har beställt en Volvo V60 D5 AWD MY15 den 25maj. Idag är bilen i steg 7 av 9, bilen är alltså tillverkad.

Jag undrar varför dom ska ha fyra veckor på sig att skicka bilen från Torslanda? Bilen ska vara levererad V30

Är det någon här som vet ungefär hur länge det brukar ta?
av hamre
Nu vet jag inte hur lång tid det brukar ta men det är ju inte bara din bil som är färdig för leverans. Det får ju inte plats hur många bilar som helst på lastbilarna och dom tas väl i turordning som dom blev klara.

Så är det 100 bilar som blivit klara före din och fortfarande väntar på leverans så kommer ju din få plats 101 på lastbilen.

Vet heller inte hur många lastbilar som kommer per dag för att hämta leveransklara bilar. Men din bil kommer nog. den som väntar på något gott. :D
av Robban12
Jag bor uppe i Luleå och jag tror dom skickar bilar med tåg först till Umeå sedan vidare med lastbil om jag inte minns det fel.
Att det ska ta lika lång tid att skicka grejerna som att tillverka tycker jag verkar väldigt konstigt.

Ja den som väntar på något gott får oftast vänta för länge :)
Användarvisningsbild
av Robbex
Min bil står också på steg 7. Gjort så i 5 dagar snart tro jag det är. Dock görs min i Gent och den ska vara levererad v29.

Dock är det ju en hel del elektronik som ska kodas och fixas med. Kan det vara det som tar tid? Samt att dom ska göra en massa tester.

Dom får gärna hålla min bil 1 extra vecka för tester, bara den håller tätt. Än att jag får den 1 vecka tidigare och den läcker in vatten eller att elektroniken inte lirar som den ska.

Bara ta det chill. Den levereras när den är klar. Bara relaxa och ta en bärs i solen (BE)
av Robban12
Okej, det gick rätt fort för mig från steg 7 till 8, tror det var 2 dagar. Nä laddningen går fort, har gjort en total CAN som det heter förr på Volvo och det tog kanske 10min.

Dom kan ju ha hittat något på besiktningen som gjort att dom måste rätta till något. brukar oftast inte vara något allvarligt.

Haha när du skriver så där du låter det mer som om du försöker inställa dig själv om att det får ta lite extra tid :)
Användarvisningsbild
av Robbex
Äh, är man inställd på att det kan ta några dagar extra så är de inte lika jobbigt. Är man däremot inställd på att få den då man ska ha den, men att det blir förseningar så blir man ledsen ;)
av Robban12
Jag fick min bil i fredags nu, fantastisk upplevelse med nya bilar. Har dock reagerat på nya Sensus Connect. Det inbyggda modemet stödjer bara 3G vilket är helt sjukt. Det tar sjukt länge att ladda fram appar och sådant. Kör jag bredbandskollen via internetutdelningen kommer jag bara upp i 2mbit/s oavsett vart jag är. Verkar vara någon spärr.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta :/
av Robban12
Hahaha det är helt otroligt att jag ser min sista kommentar i denna tråd och idag är min bil återlämnad till Nordiska bil pga att den bil jag fick för ett år sedan hade ett mycket väsentligt fel som gjorde att jag inte kunde starta den ungefär en gång i månaden, det har pågått nu som sagt i ett år. Idag efter mycket besvär och massa strul så har Nordiska bil bestämt att jag ska få en ny bil till ett mycket fördelaktigt pris, vilket jag får säga är bra. Jag får använda bilen tills den nya kommer i början av Januari och idag står mätaren på 4800mil ungefär och jag beställde en ny bil förra veckan som blev en V60 D5 Plug in hybrid, jag betalar givetvis lite emellan mot den jag har nu men tanke på den väldigt höga rabatten jag får av Nordiska bil gör att mellanskillnaden är väldigt liten tanke på att jag också får 40.000kr i supermiljöbilspremie.

För övrigt så var jag annars väldigt nöjd med V60 D5 AWD

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]