Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Köpte V40:n med kravet extremt få mil, hög säkerhet och hög komfort och låg förbrukning, för jag skulle börja pendla ca 23 mil om dagen med milersättning. Dvs en helt gratis bil i princip. Nu har den kunden backat ur och jag börjar bli lite missnöjd med att ha en massa pengar låsta i en grym långfärdsbil när jag bara åker ca 4 mil om dagen...

Hjälp mig brainstorma om en lite kul bil man skulle kunna skaffa för omkring 100 000 om förbrukning är hyfsat oviktigt, och den kan ha en hyfsad mängd mil på sig eftersom jag ändå inte kommer lägga så många själv. Dock kravet aut.
S60R efter uppdateringen till 6vxl låda utan 350Nm-begränsning(dvs 2006->) kommer upp som ett intressant alternativ. Alfa Romeo 159 också, fast väldigt få automatare med roliga motorer, i princip ingen på blocket just nu.
Fler idéer? :)
Användarvisningsbild
av crumpets
En äldre S4 eller bmw 540 har jag sneglat på, det står på listan över intressanta objekt. Dock ofta förjäkla risiga om man inte plågar sig uppåt 150 000.
av Mwi
Tittar du på MB så har du ju C32, E500 eller varför inte en V12:a i en 600, alla finns att köpa för under 100,000 men kalkylen spricker oftast på den typen av bilar vid första verkstadsbesöket. Sen finns ju Audi A8 eller S8 eller kanske en 7-serie BMW, inte heller billiga att hålla igång.
Troligtvis så får du mest motor för 100,000 på en C32, men det kan bli dyrt om det krånglar.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=C3 ... d=th&cb=22
av Andis
Nu börjas det prata kul bilval ser jag :-)

Du har ju glömt Volvos egna T6.

För övrigt lite tips till TS

Skulle vara extremt försiktig att lägga dom pengarna dom begär för Amg c32 från början 2000 talet. Har en vän som hade en fin 320 4 matik från 1997 efter misslyckat försök att få 10000kr för den gav han bort den till en gemensam vän. Så mycket var en sån värd, visst inte samma bil men det säger en del om värdet på äldre törstiga Mercedes. För en 320 4 matik drar 1,3-1,4 och är inte speciellt billiga någonstans att äga.

Samma riktigt stora halv gamla Mercedes typ 500 och 600 är inte heller något man säljer enkelt. Har en vän som kör sånt och dom har varit mycket svår sålda när dom kommit upp i 10-15 år. Men jätte fina bilar. Han hade en S320 diesel sista året av W140 1998 års med dubbla glas i och diesel och allt bara 2 problem skatten 10000kr om året samt rosten hade börjat överallt på den, sluta med fick sälja iväg den för 5000kr för 4 år sen.

Samma BMW 545 från 04 jätte kul att köra men dyra att försäkra och törstiga. Bör gå att pruta på rejält från begärda 87000kr. Bensin törstiga bilar har jag fått lära mig den hårda vägen dom är iskalla begagnade.

Så se upp så du inte går på en riktig mina och betalar vad som kanske känns som billigt vid köpet för att sen upptäcka ett år senare vid försäljning tjitt den här bilen är inte värd nånting.

Skriver inte det här för att vara negativ bara råkat ut för det själv samt sett vänner råka ut för det.

Berätta vidare vad du köper.
av kvillebäck
För mig blir valet enkelt!

http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_ ... m?ca=8&w=3

Visserligen med en liten motor men de är en dröm att köra och går på litern vid landsvägskörning. Stadstrafik betydligt mer.
Jaguars dåliga rykte brukar härstamma från 70-talet. då rosten tog bilarna. Dessa har aluminiumkaross. Tror nog du får den för en hundring då efterfrågan är ganska låg på begagnade lyxbilar. Dock brukar de som kör jaguar inte villa byta till något annat sedan.
Användarvisningsbild
av crumpets
Mwi skrev:Tittar du på MB så har du ju C32, E500 eller varför inte en V12:a i en 600, alla finns att köpa för under 100,000 men kalkylen spricker oftast på den typen av bilar vid första verkstadsbesöket. Sen finns ju Audi A8 eller S8 eller kanske en 7-serie BMW, inte heller billiga att hålla igång.
Troligtvis så får du mest motor för 100,000 på en C32, men det kan bli dyrt om det krånglar.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=C3 ... d=th&cb=22
S8 var ett grymt förslag. En äldre sån borde vara bekväm men ändå gå som ett skott. Men som du säger, man faller nog i tårar vad som än ska lagas på en sån. Merca håller jag mig ifrån pga rosten men visst är det fina bilar i övrigt.
llesrof skrev:Köp en FNL-racer/hasch-raket/vildanka/gungstol
http://www.blocket.se/alvsborg/Citroen_ ... ?ca=17&w=3
Vi lägger den på listan 'eventuellt' :D
Gotlandsbästa skrev:Om du betalar soppan hämtar jag den åt dig :wink:

http://www.blocket.se/lulea/BMW_545_I_A ... ?ca=19&w=3
Klart intressant! Är lite tveksam till E60 pga att de är så fula dock. Men den lär ju gå förjäkla bra...
Andis skrev:Nu börjas det prata kul bilval ser jag :-)

Du har ju glömt Volvos egna T6.

För övrigt lite tips till TS
Spoiler »
Tack för ett utförligt svar! S80 T6 AWD är en bil jag också håller utkik efter. Skippar helst V70:n men kommer en S80 upp till rätt pris, gärna med four-c, så är den helt klart bland de mest intressanta köpen. Najs med AWD och jag är lite mer inkörd på verkstads/servicekostnader på Volvo än de andra märkena där jag famlar i mörkret.
Användarvisningsbild
av crumpets
kvillebäck skrev:För mig blir valet enkelt!

http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_ ... m?ca=8&w=3

Visserligen med en liten motor men de är en dröm att köra och går på litern vid landsvägskörning. Stadstrafik betydligt mer.
Jaguars dåliga rykte brukar härstamma från 70-talet. då rosten tog bilarna. Dessa har aluminiumkaross. Tror nog du får den för en hundring då efterfrågan är ganska låg på begagnade lyxbilar. Dock brukar de som kör jaguar inte villa byta till något annat sedan.
Sitter faktiskt rygg i rygg med en jaguarentusiast på jobbet och har pratat en hel del XJ8 med honom. Jag tycker de är lite trista i designen eftersom jag inte riktigt kan smälta de runda lysena, men det är ändå en viss charm med dem. Det är en bil som står på intressant-listan i alla fall.

F.ö. lutar det just nu mycket åt en alfa 159 med 2,4 liters dieseln eller 3,2 liters v6:an. Den blev ju förvisso utnämnd till bilen med näst sämst kvalitet i landet, efter en rover... Men jäklar vad balla de är.

Jag har ärligt talat förälskat mig lite i dieselfemman jag kör nu så en T5, D5, R eller som sagt alfas 2,4litersfemma skulle verkligen sitta fint. Klart beroendeframkallande ljud. De enda moderna femmor jag kommer på i övrigt är volkswagens(otänkbart) V5, samt TTRS och RS3:ans turbofemma som är några prissteg över min smärtgräns. Nån som vet några fler?
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]