Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej alla jagrullare!

Jag och sambon bor idag så att jag har cykelavstånd till jobbet och hon kan oftast åka buss.

Nu har vi bestämt oss för att flytta ut på landet. Någon gång efter årsskiftet blir det. Detta innebär att båda blir tvungna att ha bil till jobbet. Har ju självklart redan börjat fundera på vad vi ska ha för andrabil.
Vi har redan en V50 D5 MY 08 som vi är nöjda med.

Tanken är att vi då skulle ha en lite mindre billigare bil. Sen är det ju skönt att ändå ha hyfsad säkerhet och komfort, men då brukar det ju bli lite större bilar genast.
Har ni några tips på bilar man skall kolla upp?

- Bilen kommer gissningsvis gå ca 1400mil/år.
- Vi har tänkt oss lägga 40-70 000 kr
- Hade varit bra om bilen är lätt att serva och fixa enklare reparationer på själv.
- Helst hyfsat lyse. (många småbilar har ju lite sämre lyse har jag hört).
- Bör vara hyfsad säkerhet även om det är en liten bil.

Har funderat lite på:
Toyota Yaris(05-11):
+ Säker (5 stjärnor i Euro NCAP, whiplaschskydd + antisladd).
+ Tror dessa är ganska lättservade
- Tråkig instrumentpanel (digital hastighetsmätare).
- Ganska dåligt rostskydd enligt Vi bilägare.

VW Polo Vet inte så mycket om bilmodellen än.
+ Ser ganska bra ut för att vara en småbil.
+ Ganska trevlig inredning.
+ Ganska bra rostskydd enligt vi bilägare
- Saknar Whiplashskydd.

Volvo C30
+ Är en Volvo!
+ Ganska bra rostskydd enligt vi bilägare.
+ Bra komfort.
+ Bra lyse (möjlighet till xenon).
+ Bra säkerhet.
- Troligtvis lite dyrare att äga. (högre förbrukning och skatt).

Fyll gärna på med förslag och +/- för de olika modellerna.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad hade du innan nuvarande bil? Var inte det en S/V 40. Om min minnesbild stämmer har du ju erfarenhet av den. Inget du reflekterar över?
av Rådlös
När man bor på landet resonerar jag tvärtom. Där behöver man ofta köra skrymmande gods, möbler, storpack med hushållsvaror, byggvaror, trädgårdsväxter (fråga din sambo vad hon vill göra med trädgården) vänner, barn och husdjur etc. etc. Dessutom är en dragkrok ett måste när man skall köra till tippen o.s.v.
Jag bor i ett mindre samhälle på landsbygden. Jag har en V70 -08, med drag.
Användarvisningsbild
av Tomas88
SvenB skrev:Vad hade du innan nuvarande bil? Var inte det en S/V 40. Om min minnesbild stämmer har du ju erfarenhet av den. Inget du reflekterar över?
Ja det stämmer. Jag hade en S40 från 01. Tycker det var ganska mycket strul med den och upplevde inte kvaliten som så bra.
Rådlös skrev:När man bor på landet resonerar jag tvärtom. Där behöver man ofta köra skrymmande gods, möbler, storpack med hushållsvaror, byggvaror, trädgårdsväxter (fråga din sambo vad hon vill göra med trädgården) vänner, barn och husdjur etc. etc. Dessutom är en dragkrok ett måste när man skall köra till tippen o.s.v.
Jag bor i ett mindre samhälle på landsbygden. Jag har en V70 -08, med drag.
Jo men som sagt. Vi har en V50 redan. Den har dragkrok. Vi har inte tänkt skaffa hund heller och har än så länge inga barn. Visst den har inte världens största lastutrymme men det känns som att det kommer att räcka till.
Mwi skrev:Om ni skall flytta ut till landet, fundera på hur en Yaris eller Polo ser ut efter en älgkrock. 5 stjärnor är i sin viktklass inte i verkligheten. Vill du ha en säker och billig bil titta på Saab eller Volvo.
http://www.blocket.se/kronoberg?q=Saab& ... d=th&cb=32
Jag är kanske inte tillräckligt insatt i systemet med stjärnor men menar du att antalet stjärnor betyder olika beroende på storleksklass på bilen.
Visst fattar jag att en ny Volvo V70 med 5 stjärnor är säkrare än en ny Polo med 5 stjärnor.
En större bil är inte helt uteslutet men det känns bara lite onödigt att åka runt med en stor bil när den bara kommer gå fram och tillbaka till jobb.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vi har faktiskt haft funderingar på en S60 också.
Detta kanske är ett bra alternativ om man vill satsa på en säkrare bil. Bra komfort får man ju på köpet också.
Dock blir det ju en äldre bil om man inte vill lägga mer pengar. Får man fortfarande en säkrare bil då? Utvecklingen på krocksäkerhet går ju framåt.
av Lövet
Den enda bil av de tre som är dräglig att åka 1500 mil/år av de tre är C30in. De andra är små obekväma bullerburkar utan farthållare. Den där extra femhundringen det handlar om i månadskostnad är solklart värt det.

EuroNCAP är helt beroende på vikt/klass. En femstjärning småbil kan vara sämre än en trestjärnig storbil.

Nåt sånt här hade jag letat efter: http://www.blocket.se/malmo/Volvo_C30_1 ... ?ca=11&w=3 http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade köpt en V50 1,8F Kinetic MY08 alt. S40n. Varför, för att det är enligt mig billiga bilar och kan absolut vara ekonomiskt fördelaktigt att köra på etanol. Borde passa som handsken.
+Låg skatt (V50/S40n 1,8F 960 kr/år, Polo 1,4 1020 kr/år, Yaris 1,3 840 kr/år)
+Komfort
+Säker
+Inget "tjat" om vem som ska köra den stora bilen :)

-Finns det några? ;)

Hade fri tillgång till en V70II innan när vi hade en S40 My00 men räknade på det fram och tillbaka och kom grovt fram till att en småbil kostar som en V50 eller mer och de högre rörliga kostnaderna var inte något som höjde mina ögonbryn.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]