Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Har ni sett att Toyota använder Aisin i sina lemans racers.

Tror ni att den slirar lika mycket som dom som sittar i Volvo :)

I så fall är det inte tekniken Toyota vinnar med.
Användarvisningsbild
av crumpets
Aisin gör miljarder saker :) Att Volvo haft så usla lådor beror på dåligt intresse för en liten kund som de faktiskt är, samt Volvos valt den usla lösningen att kalibrera bort läskigheter som ljud och vibrationer som hade krävt fint avstämda vibrationsdämpare. Men visst vrider det sig lite i kroppen när man hör Aisin och racing i samma mening, man är så märkt av åratal av usla lådor...
av rid54
Om detta handlar om vanliga planetväxelautomater så kan man få dem att jobba på tusentals olika sätt, det hänger på styrningen hur de känns. "Slirning" är nästan aldrig slirning, utan momentomvandlarens sätt att jobba och momentomvandlare kan göras för väldigt många olika applikationer; en del ska vara "tajta", andra ska ha mer omvandling och låter då motorn varva mer vilket kan uppfattas som slirning om man inte är insatt i funktionen. En planetlåda som faktiskt slirar är slut eller helt ojusterad. Å andra sidan kanske detta gäller dubbelkopplingslådor och då ska det ju inte slira förstås...
Användarvisningsbild
av milktrucker
har inte hittat så mycket info om toyota och aisin, några länkar?

är ni helt hundra på att det är en konventionell hydralmekanisk låda?
Användarvisningsbild
av crumpets
Om det sitter en vanlig planetväxellåda i en LeMansbil skulle jag bli extremt förvånad. Det råkar bara vara samma tillverkare.
Användarvisningsbild
av milktrucker
det kan vara en scania-lösning som toyota valt, dvs ta en konv. hydralmekanisk planetväxellåda och plocka bort momentomvandlaren och ersatt den med koppling som endast används vid start och stopp.

sen pratar vi väl RWD och då är lådan lite större och kan överföra ännu mer kraft. Kan det vara aisins 2 år gamla 8-stegade RWD-låda mån tro?
Användarvisningsbild
av crumpets
Vilken Scania skulle denna lösning sitta i? Jag har aldrig kört nån sån... Tvärtom däremot görs vet jag. En konventionell automatiserad manuell där koppling ersätts med momentomvandlare, för extremt tunga ekipage.
Användarvisningsbild
av EjS
Intressant diskussion. Jag skrev dock mest inlägget för att jag var förvånat att Aisin faktisk gör seriösa saker.

Om man inte kan säga "slira" om en momentomvandlare vet jag inte men min låda slirar i alla fall även om beteendet i Volvos lådor har blevit bättre med åren.

När jag nyss körde en BMW 530D med zf och 8 steg kändes Volvons 6 stegade Aisin fullständig kass.
Användarvisningsbild
av milktrucker
crumpets skrev:Vilken Scania skulle denna lösning sitta i? Jag har aldrig kört nån sån... Tvärtom däremot görs vet jag. En konventionell automatiserad manuell där koppling ersätts med momentomvandlare, för extremt tunga ekipage.
Volvo:
powertronic: konv. hydralmekanisk planetväxellåda
i-shift: osynkad mekansik vanlig låda växlad med tryckluft. Har vanlig enkelskivig torrlamellkoppling som styrs av dator, men behöver kalibreras ibland.

Scania:
opticruise gen. 1: allison-låda(hydralmekanisk planetlåda) utan TC, med koppling och kopplingspedal för start/stopp. även kallad halvautomat.
opticruise gen. 2: kopplingspedalen är ersatt med dator som sköter kopplingsbiten.
helautomatisk: konv hydralmekansik planetlåda med TC
Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]

Tack för info. Jag fegar nog ett tag till. Ho[…]