Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#870487
Funderar på vilka lampor (h3) som är bäst till mina Bosch big knick till vintern. 100w har jag förstått är ett ganska självklart val alternativt Nightbreaker eller motsvarande.
MEN, om man nu skulle önska ett vitare ljusutbyte utan att xenonkonvertera, är det någon som har bra erfarenheter av sk. xenonlookslampor likt: http://www.stylingwebben.se/belysning-f ... or-for-12v. Kan det bli bra ljusutbyte med vitare ljus med någon variant på marknaden, eller är det mest bara för styling?
Och ja. Jag vet att xenonlook inte har något som helst att göra med och inte på något vis kan jämföras med riktig xenon;).
Användarvisningsbild
av ER
#870538
Enbart negativa. Lyser varken mer eller bättre än 100W lampa. Enda vettiga jag testat var en 130W lampa som höll en vinter men gav mera ljus än standard 100W fast inte 30% utan kanske 15-20% som mest i en Bosch Navigator.
Varken 5800K eller 7500K är optimalt, 5000K är MAX vad jag ens skulle fundera på i halogenväg(undantaget dimljus där dagens starka diodlampor duger gott som dagsljusersättare till xenonhalvljuset och alternativ till DRL konvertering fast med TÄNDA bakljus) för maximalt ljusutbyte då allt över 4300K blir bara sämre än 4300K och mera blått stick, tom 5000K blir sämre ljusutbytessmässigt.
Vill du bara ha vitare/blåstick så duger vad som helst. Enklast hade ju varit med blåtonat glas på ljuset och standard "pissgul" lampa.
Ingen av dom "xenonlook"/fägrade lampor jag testat har haft livslängd värt namnet så i min värld är det 100% styling med denna typ av lampa och personligen lägger jag hellre pengar på xenonkonvertering som iaf ger utbyte i ljus.
#870576
Håller med föregående. Mycket kort hållbarhet på dessa lampor. Satsa hellre på ett billigt xenonkit från kina för en femhundring :)

Flyttar tråden till Allmän bildiskussion

/Kalle
#870632
dilemmat är att alla högtrycksurladdningslampor behöver tid på sig för att tända upp till fullt ljusflöde. Det är inte önskvärt när man behöver helljus ganska omgående. Det tar lite olika tid beroende på kopplingsdonsfabrikat, vissa behöver 5 sekunder, s.k speed start, medan can-bus kan ta bort åt 25-30 sekunder. Från iskall lampa räknat.

Problemet är att speed-starter sliter ut lamporna i förtid pga av en nästan fördubblad startström, likaså är kontinuerliga släckningar och tändningar avgörande för livslängden.

på helljus och extraljus skulle jag inte tveka på halogen, de där sekunderna som uppstarten tar kan vara skillnaden på liv och död när det gäller t ex älg in i bilen.
Användarvisningsbild
av ER
#870651
Oavsett vilket så ger ju en xenonlampa mera ljus redan från start än en halogenlampa så redan där är argumentet för halogen i helljuset borta. Enda jag delvis kan köpa är att man inte vågar koppla transientskydd och är osäker på kopplingen och avstår pga att det kan bli dyrt om det blir fel på nyare bilar som S40N/V60/V70II/S40IIIV40II med resp. XC modeller.
Nojiga kör på LED varianter av extraljus med sämre ljusutbyte men stillar sin noja om fullt ljus från start och tar nackdelen med mindre ljusutbyte och högre strömförbrukning för ljusutbytet, alt kör mindre LED ramp som komplement första sekunderna.
Har aldrig under mina 8 år med xenon i extraljus samt helljus upplevt behov av mera ljus direkt då jag haft mera ljus än originalhalogen från kallstart och redan efter 2-3 sekunder haft 4-5 ggr mera ljus än halogen även mitt i smällkalla vintern. NBB Alpha 225HID var ju grymma på den punkten sina osramdelar. Man hinner byta extraljus och/eller bil innan lampan går sönder om man håller sig till kända fabrikat/leverantörer.
Canbus är ju för oss än sålänge orelevanta i helljuset och halvljuset konverterar man inte.
av rid54
#870789
All omfärgning av glödtrådsljuset innebär att vissa delar av ljuset tas bort i filtreringen, dvs blåaktigt ljus är blåaktigt för att man filtrerat bort lite gult+ rött. Alltså, man tar bort ljus som man kunde haft nytta av för att skapa denna blåaktiga belysning. Vissa gillar "looken", men sett ur synvinkeln att man vill ha mycket ljus är det helt förkastligt. Ofärgade lampkolvar och strålkastarglas är bäst om man vill ha maximalt ljusutbyte av sin halogenlampa.
#870919
Det jag tänkte, i min enfald, var om en 100 watts blåfärgad lampa kunde kompensera för ljusbortfallet så lampan kanske presterar åtminstone som en ofärgad 55w lampa, men det kanske inte fungerar så? Hur som helst verkar det svårt att jämföra. Livslängden på xenonlook-lampor verkar ju i vilket fall vara ett problem nog stort för att indvika dem i vilket fall.
av rid54
#870946
All färgning, även till lite mer blått, innebär att ljus filtreras bort. 100 W blåtonad lyser säkert bra iofs, säkert bättre än 55 W ofärgad, men en 100 W ofärgad lyser mer. Vissa fabrikat skapar blåvitt ljus också genom att konstruera lampan för lite lägre spänning än normalt, då blir glödtråden hetare men livslängden blir usel.
#871135
Franska bilar hade gult ljus förr, för att gult ljus lyste bättre genom dimma, och jag håller med, vänligare för ögat oxå, blått ljus försämrar avståndsseendet, titta på blåa lampor på håll eller reklamskyltar med blå lysande text på längre avstånd, de går inte att bedöma avstånd på eller fokusera på de ser bara suddigt ut, det har nåt med våglängden att göra jag inte fattar, men själv föredrar jag gulare ljus om man måste välja något.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]