Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Togr
#866987
Hej jag kör idag runt i en Renault Scenic och vill byta till en V70. Prislappen får ligga på mellan 100-130.000kr.

Jag har nu tittat på dessa två bilar via blocket (se länk nedan) och undrar nu hur ni skulle ställa er till att köpa nämnda? Vi bor i en småstad och kör mindre än 1500 per år så Diesel är nog inte att tänka på, eller?

Tacksam för svar :)

Länk 1: Http://www.blocket.se/vi/53135075.htm
Länk 2: http://www.blocket.se/vi/52738514.htm
Användarvisningsbild
av Micce1980
#866991
StefanN skrev:FT´n alla dagar i veckan, 2.0 kan jag inte förstå att man köper alls.
För att? Om det gäller motorstyrkan så är ju den relativ för många. Hur som är det alltid bäst att provköra tycker jag. Filurar själv på en V70 2.0F i framtiden om rätt objekt dyker upp.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#867016
regel nr 1:
köp aldrig första 2 modellåren av en bil!
bara massa barnsjukdomar o småfel som åtgärdats på efterföljande år.

utgår från att du bor i skaraborg och inom angränsande län finns dessa objekten:


http://www.blocket.se/halland/Volvo_V70 ... w=2&last=1
V70 Biogasbil med 231 hk. hela 340 mumsiga Nm som får bilen att accelerera mäktigt, samtidigt som den blir smidig i stadskörning

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... ?ca=16&w=2
V70 2.0F, men den varvar lite väl mycket för min smak. 190 Nm är i minsta laget för en så stor bil.

http://www.blocket.se/varmland/V70_1_6_ ... ?ca=16&w=2
V70 Snåldiesel som kostar minimalt i skatt. Och den går extremt billigt, trots att den är ganska stark med sina 270 Nm. Helt klart piggare än 2.0F.
av Togr
#867076
Tack så mycket för fina svar. Ni förespråkar alltså 2010 för att slippa barnsjukdomar. Men ni ser ingen fara i att köpa en bil som rullat någonstans mellan 15-20.000 mil så länge den är fullservad?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#867077
Hittade detta.

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V ... ?ca=13&w=1
Finns en med samma motor här på Gotland till salu, riktigt fin. 231 hk.

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_V ... ?ca=13&w=2
I Nässjö finns denna, år 2007,Classic. Sista modellåret för v70n. Snyggare än dem nya karosserna. 2,5T. 210 hk. Jag älskar den motorn, låga mil oxå! :-)-)
Senast redigerad av 1 Gotlandsbästa, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#867078
StefanN och Togr: En V70 2.0 F varvar exakt 3000 varv/min på femmans växel vid 100 km/tim.
Är man ovan vid detta så känns det som att man vill ha en växel till. En OD. Man vänjer sig något med tiden.
Förbrukning E85 över långtid: 1,18 l/mil. Skall man dra släpkärra eller liknande, så drar den markant mera.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#867100
Togr skrev:Tack så mycket för fina svar. Ni förespråkar alltså 2010 för att slippa barnsjukdomar. Men ni ser ingen fara i att köpa en bil som rullat någonstans mellan 15-20.000 mil så länge den är fullservad?
ne varför skulle de vara farligt?
det fanns en volvo 850 som gått 70 000 mil samt 740 som gått 50 000 mil, den senare utan service. Volvo är minst sagt slitstarkt.
Mina bilar har gått nästan 30 respektive 24 utan protester, har bytt någon bussning och någon spindelled i det stora hela, men det är snarare slitagedelar på framhjulsdrivet.

kolla serviceboken, framförallt om kamremsbytet är gjort, om inte så kan du pruta rejält och boka tid för byte o spara en slant. Och om service-intervallen för kamremsbytet överskridits är det ingen fara, bara byta direkt. ingen skada skedd så att säga, men det öppnar också upp för prutläge.
Sen känner man av på bilens detaljer hur f.g ägare har skött bilen, t ex lackkonserveringar, skrapmärken i inredning eller märken i lacken.
Är den pedantskött så kan du räkna med att alla eventuella fel är åtgärdade.

Dagens motorer är i det närmaste outslitliga enl. källor inne på volvo, det är britst på service(för långa intervaller i vissa fall), underhåll samt ålder och korrosion som tar ut sin rätt.

generella tankar från mig då.
2.0F har haft problem på årsm. 2008, en bekant hade problem med sin och det har tydligen även inträffat självantändningar.
Samtidigt slits motorn onödigt mycket genom sitt höga varvtal pga för låg utväxling som i sin tur beror på för svag motor till för stor bil.
släpkörning är bara att glömma, det tar tvärstopp i backarna. Har åkt en sådan ner till essen-området och bak sitter man inte bra i nya V70. benen värker o domnar bort, samtidigt som motorn surrar markant när man ligger i 120 på motorvägen.

2.5FT / 2.5FT AFW
byggd på B5254T* från 2003 och de flesta barnsjukdomarna borde försvunnit kring 2010. Det är en spännande motor som ger föraren tillräckligt med kraft i alla lägen, den är väl lämpad för släpvagnskörning. Dess enda nackdel blir dess höga etanolförbrukning. Fördelen vägs upp av att AFV-modellen kan gå på biogas vilket inte "äter upp motorn inifrån" som etanol gör. Men Biogas är "torrt" och ska ha medel mot valve seat resession. Har själv provat 2.5T och den är ruskig till att vara stark och smidig. Bilens vikt (1800 kg) trollas bort som ingenting. Det är nästan så man trycks bakåt i sätet av kraften.

1.6D
Denna motor med 109/115 hk är otrolig. Folk räknar över lag hk som avgörande, men de borde titta på vridmomentet. 2.0F ger 190 Nm vid 6000 rpm, 1.6D ger 270 Nm vid 1750 rpm. Det innebär att denna motor inte behöver varvas för att få full kraft. Den blir mer körbar i stadsmiljö samt klarar medeltung släpdragning utan problem, även om man tvingas växla ner i stora backar. Räkna med att den drar strax under 0,5 på landsväg om du kör mjukt.
av Rådlös
#867118
Bara en kommentar till Miktrucker och upplysning till Togr: V70 2.0 F Har ingen kamrem. Den har en kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd kontroll eller bytesintervall för kedjan. Det kommer i så fall långt in i framtiden. Eller när behovet uppstår.
Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil […]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]