Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som sagt, är det någon som har erfarenhet av Saab 9-5 TiD 150hk?
Har kollat på en sådan (manuell låda) som en bil åt frugan. Säker och rätt rymlig.
Vet någon hur modellen som sådan är? Hur den är att leva med, och eventuella svagheter eller typiska fällor man ska se upp med?
Det jag hört är att generatorn ska vara ett riskmoment, som i alla GM-produkter med den motorn.
9-5 i allmänhet så har väl lite småkrångel med bakaxelbussningar (typiskt besiktningsnedslag) och pixelfel på displayer.

På bensinarna brukar bränslepumpen, tändkassetten och vevaxelgivaren (kamaxelgivaren?) lägga av också, men det gäller ju inte din modell.

Vad är riskmomentet med den motorn förresten?
Jag kör 9-5 tid -07
Bilen har gått 12000mil ägt den sedan 6000mil följande är bytt,,,
6000mil Nytt batteri Gratis
7000 mil dubbelmasse svänghjul kostnan 25000 / togs av försäkringen bara självrisk och kopplingen betalade jag.
8000 mil en spridare bytt tror det gick på runt 1000
10000 mil generatorn kostnad 2500 utbytes bytte själv
+ Nytt batteri
11000 mil insugssjäll trasigt kostnad 1500 (köpt i england :-))
Förbrukning snitt vid pumpmätning ca 0,6 l/mil lite under med vinterdäck över med sommardäck ,, går att köra på 0,55 men då ej hastigheter över 100km/h
Ypperlig komfort för långkörning.
Negativt hmm varför satte inte Saab den 6 växlade lådan i alla dessa?..
M.a.o jag tycker motorn ligger för högt i varvtal i 120-130 km/h
Behöver bättre lampor fram i strålkastarna annars lyser det bara för sig själv.
Annars inga problem
Har alltid tyckt att 9-5 är trevliga bilar, men på mitt förra jobb hade vi två poolbilar, just en sådan 9-5 diesel och en V70 D5, upplevde denna motorinstallation i 9-5:an som absolut sämsta valet, bullrig och högvarvig (felväxlad!)
Komforten i V70:n gick inte jämföra på samma dag, att få 9-5:an på långresa var en ren pina, var man två fick man skrika till varandra, ett normalt samtal var inte att tänka på i motorvägsfart.
Vill du ha en 9-5:a, satsa på en bensinare istället, vill du ha en diesel finns det många bättre bilar!
Hmm så stor skillnad är det inte Volvons vindbrus är irriterande Kanske någon här har dB mätareför att mäta i kupeen eller någon som vet om det redan är gjort. Jag har både en 9-5 bensin automatare och en 9-5 diesel... Alla som åker i dieseln tycker den är ovanligt behaglig.. men det är under 120..likt Så JA det fattas en växel. Men i ekonomin / mil så är den riktigt bra om du inte får problem.. observera min 9-5 bensin är en Areo och dieseln är väl utrustad seda'n. Troligen mest bil för pengarna är en manuell 9-5 bensin kombi om man inte kör mer än 2500 mil om året
Hmm köper du 9-3 med samma motor så finns det 6 växlad låda till dessa Köper du sedan en Ttid av 9-3 så är det en miljö bil med ca 185 hkr ... den går riktigt bra Har en kollega som kör sin 9-3 Ttid en bit under 0,5 l .. men det går inte att jämföra en 9-5 med 9-3 i komfort
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]