Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lägger diskussionen i allmäna bilar eftersom det varken passar in på V70N eller V70II-forumet.

Står antagligen inför att byta vår V70 mot en XC70 bensinare, då vi vill åt fyrhjulsdriften och frigångshöjden, gå ner lite i miltal och komma bort från motorhaveririsken med AC-pumpen på dieslarna. Körsträckan är cirka 1,5 kilomil per år. Så då är det en XC70N 2.5T (2007) eller en XC70 II 3.2 (2008-2009) som blir vår nästa bil. Den senare känns ju lyxigare med fräschare, högre kaross och en rak sexa, går att stajla till en MY14 look-alike men samtidigt känns gamla 2.5T sjukt prisvärd i jämförelse... Tittar man på omkring på blocket kring 10 kilomil ligger XC70N omkring 130 kkr och XC70II omkring 160 kkr ...! För den prisskillnaden kan man faktiskt köpa en XC70 2.4T -02 som står brevid som extrabil liksom (och vi har plats).

Vilken skulle ni valt? ?:-/
Hur är automatlådorna på dem i jämförelse?
Senast redigerad av 1 xerent, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
XC90 då den idag är ytterst prisvärd, Bensinare förstås. :???:
av Lövet
Lådan på 3.2 är väldigt mycket bättre än den på 2.5T XC70N. Den senare slirar konstant förutom på högsta växeln.
Att betala över 100k för en XC70N känns som en potentiellt mycket dålig affär. Skillnaden mellan dem borde vara dubbelt så mycket i mina ögon för att det ska vara intressant.
Användarvisningsbild
av crumpets
Bara 30k skillnad mellan de bilarna borde ju vara solklart köpläge för 3,2:an. Den gamla känns väldigt väldigt mycket äldre inuti tycker jag. Inte lika snygg heller, men stolarna sägs ju vara extremt bra. I slutändan kan bara du själv välja, men jag hade kört på den nyare.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Vill man ha en bil som är välskruvad och fri från fårdskiten välj en senare ärsmodell av XC70N, stolarna är grymt komfortabla t.om bättre än nyare volvobilar. Visst en mycket äldre inredning, men den funkar fint och är snygg och logisk. XC70II är en större och klumpigare bil som drar mer soppa och är lite dyrare att äga med bensinmotor. Fördelen är ju att den känns mer modern. Tankade xc70in och förbrukningen blev i blandad körning 0.85 uppmätt vis pump och det är jag nöjd över, hade räknat att den skulle dra 1 liter milen jämt.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ser att du idag kör V70II. Jag tror du kommer tycka gamla XC70 är bullrig och att du byter ner dig.
Användarvisningsbild
av milktrucker
3.2 är en ovanlig motor som finns i få bilar.
O andra sidan så är 2.5T ingen höjdare heller. Har krånglat relativt mycket.
prestandamässigt är de säkert lika.
2.5T i XC90(väger likt XC70 Y20) känns som en lastbil. Man känner hela tiden av bilens vikt och med automat(AW 55-51) blir hela körupplvelsen "svmpig".
2.5T automat i XC70 känns faktisk mer "rätt". Där får man bort den där känslan av ansträngdhet som är i det tyngre bilarna.

Den 6-stegade lådan till 3.2 ger en aningen distinktare körupplevelse, men den kräver också en vridstark motor för att få den upplevelsen, vilket inte 3.2 är. Gissar att den levererar kring 300 Nm.

1. Köp inte första 2 modellåren av en ny bil - bara massa "barnsjukdomar"
2. Stirra dig inte blind på miltalen. En B20 som kokat i omgångar och gått torr klarade 50 000 mil. En modern motor med skött service klarar 60-70 utan problem. Finns motorer som klarat 200 000 mil.
av Andis
Ett litet tillägg om automaten i 2,5T N serien.

Ett stort fel med dom bilarna är att oljan inte är föreskriven byte.
Men byter man den då får man bort slir tendensen. Visst det blir inte som en Power shift men stor skillnad. Har byt oljan i automaten på min 5 gånger på 8700 mil och nu är lådan i toppform, snacka om dålig den kändes när jag köpte den jämfört med nu. Varför byt så många gånger, oljan var katastrof dålig vid köpet och tagit så många byten att få den helt ren och i form igen.

En fundering jag får är varför togs 3,2 fram när man byggt T6 ?
Vad jag hört är att 3,2 kräver extremt lite service och togs fram till USA marknaden. Rött eller fel info?
Smaksak vad man väljer men gissar att T6 drar lika per mil och då har man vridet från turbon.

Skriv vad du köper till slut alltid kul att höra.
Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av MartinS
Andis, T6 är ju i princip en turboladdad 3.2 (fast på 3.0 liter), vilket naturligtvis alltid är att föredra (i princip samma förbrukning men avsevärt mer kraft). Men de är nog en del dyrare i inköp även som begagnade misstänker jag. Både 3.2 och T6 har extremt få servicepunkter. De togs fram samtidigt, 3.2:an som "mainstream" i NA och T6 som "top-of-the-line" globalt.

Jag skulle välja 3.2:an av dessa två alternativen (XC70II 3.2 vs XC70N 2.5T)alla dagar i veckan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp